Zo gaan hotelketens de strijd aan met Airbnb

foto AFP

Boek jij nog wel eens een hotel? De komst van Airbnb heeft de hotelmarkt aardig op zijn kop gezet. Ongeveer 40 procent van de hoteliers ervaart concurrentie van dit soort particuliere verhuurders. Hoe reageren hotelketens daar eigenlijk op?

If you can’t beat them, join them

“Ik wou dat wíj Airbnb vijf jaar geleden hadden bedacht”, dat zei topman Sébastien Bazin van de Franse hotelketen Accor in een interview.

Nu praat Accor met Airbnb over “hoe ze elkaar kunnen helpen”. Meer hotelketens zien wel wat in een samenwerking met verhuurwebsites. Hotelketen Hyatt Hotels investeerde recent in onefinestay, een soort Airbnb voor de rijken, met luxe appartementen in Londen, New York, Parijs en Los Angeles. Het doel, zo zegt een woordvoerder tegen de Wall Street Journal:

“Continue to test a variety of offerings, work with a number of companies and make investments to continue innovating the guest experience.”

Volgens de Financial Times zou ook hotelketen Wyndham, onder andere bekend van Ramada en Days Inn, geïnvesteerd hebben in een verhuurwebsite, de start-up LoveHomeSwap. Naar verluidt gaat het om 7,5 miljoen pond (10,8 miljoen euro).

En het einde is nog niet in zicht, denkt Sean Hennessey, directeur van het Amerikaanse adviesbureau Lodging Advisors. Hennessey tegen de Wall Street Journal:

“It’s likely that other hotel companies will follow.”

Airbnb zelf heeft op dit moment geen formele overeenkomsten met hotelketens. Bij vergelijkbare websites, zoals Homeaway en het Nederlandse Micazu hebben zich in ieder geval nog geen investeerders gemeld. Verhuurwebsites Wimdu en 9flats.com weigeren in te gaan op vragen over (potentiële) investeerders.

‘Branded Residence’

Toeristen willen, volgens een rapport van PwC, steeds meer “een lokale, authentieke ervaring”. Dat proberen hotels te bieden door bijvoorbeeld een combinatie van een beetje hotel, een beetje appartement: een ‘Branded Residence’. Een compleet ingericht appartement mét de luxe en services van een hotel.

“In Amerika en Azië is dit al een bekend concept”, zegt Tjalling Boswijk, senior consultant bij PwC. “Maar het is relatief nieuw in Europa.” Als andere voorbeelden van nieuwe initiatieven noemt Boswijk het Element Hotel (vanaf februari volgend jaar in Amsterdam) - appartementen voor zowel kort als lang verblijf -, Htel - vooral gericht op bedrijven die werknemers tijdelijk in de buurt van Amsterdam willen huisvesten - en Zoku - een concept van citizenM-oprichter Hans Meyer gericht op langer hotelverblijf.

Tips van locals

InterContinental Hotels Group zet in op de lokale ervaring. Het werkt sinds juni samen met stay.com, een digitale reisgids met tips van locals. De belangrijkste reden volgens een persbericht:

“Travellers want to experience the destinations they visit in the same way a local would. We always look for ways to deliver compelling and authentic digital content across the Guest Journey that allows them to do exactly that.”

Hoeveel geld er met de samenwerking gemoeid is, maakt InterContinental niet bekend.

Maar stil zitten de hotels dus in ieder geval niet. Want er is de komende jaren nog genoeg ruimte voor nieuwe initiatieven. Of zoals de titel van dit PwC-rapport over de hotelmarkt het zegt:

“Room for growth.”