Waarom lukt het PayPal niet in Nederland?

foto AP

Ze gaan uit elkaar: betaaldienst PayPal en veilingssite eBay. Vandaag gaat PayPal voor het eerst in z’n eentje naar de beurs. In Nederland wordt PayPal maar weinig gebruikt. Hoe komt dat?

De wereldwijde omzet stijgt…

Uit de vorige week gepresenteerde cijfers bleek dat de omzet van afgelopen kwartaal met 2,2 miljard ook weer 16 procent hoger was dan vorig jaar.

… maar het marktaandeel in Nederland niet

Volgens de website van PayPal hebben twee miljoen Nederlanders een account. Of ze die actief gebruiken is de vraag. Van de 127,4 miljoen online aankopen in Nederland werden vorig jaar maar weinig met PayPal betaald. Zelfs de ouderwetse acceptgiro is populairder.

Te duur, te ingewikkeld

Kan PayPal het winnen van iDeal? Volgens Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland heeft iDeal een aantal belangrijke succesfactoren, die ontbreken bij PayPal. Zo kan iedereen met een Nederlandse rekening die al internetbankiert ook direct iDeal gebruiken. Een aparte aanmelding of registratie is niet nodig. Beugel:

“PayPal begon als een betaaldienst die is gekoppeld aan een creditcard. In Nederland gebruiken maar weinig mensen zo’n kaart. Dus eigenlijk had PayPal bij de start al een achterstand.”

Nog een reden om voor iDeal te kiezen en niet voor PayPal is dat de betaling gegarandeerd en direct zichtbaar is. Voor winkeliers is dit heel aantrekkelijk, zegt Beugel. Maar bovenal zijn de transactiekosten van PayPal hoger dan de kosten voor iDeal. Aan PayPal moet een ondernemer per transactie 3,4 procent van de verkoopprijs van een product afdragen, plus een vast bedrag van 35 eurocent.

Weinig interesse

Op de website van PayPal staan ruim 80 webwinkels waar je de betaaldienst kan gebruiken. Bijvoorbeeld bij Zalando, Coolblue en HEMA: webwinkels uit de toptien van grootste online retailers in Nederland. Maar andere groten ontbreken, zoals Bol.com en Wehkamp - hoewel de laatste bij navraag zegt de betaaldienst te gaan testen op de mobiele website.

Vanuit PayPal is wel eens beweerd dat Bol.com niet met hen wilde samenwerken omdat PayPal onderdeel was van hun concurrent eBay - hier Marktplaats. Zit er na deze nieuwe start wel een samenwerking in? Op die vraag antwoordt een woordvoerder van Bol.com dat het bedrijf geen concrete plannen heeft om PayPal toe te voegen aan hun betaalmethoden. Volgens het bedrijf is er tot nu toe nauwelijks vraag naar deze optie onder hun klanten.

Inzetten op offline

Wat probeert PayPal nog meer? Het bedrijf wil dat consumenten het ook in winkels gaan gebruiken. Een jaar geleden gingen ze in Nederland een samenwerking aan met de dienst MyOrder. Via deze applicatie kun je bij aangesloten winkels en horeca betalen met je telefoon.

MyOrder voegde PayPal toe aan de betaalmogelijkheden van de app. Dat leverde PayPal in één keer 14.500 fysieke locaties in Nederland op waar klanten voor hun betaaldienst kunnen kiezen. Vergelijkbare apps, zoals Zapper en Daalder, beloven ook dat binnenkort met PayPal kan worden betaald.

Niet iedereen moedigt PayPal aan. Brancheorganisatie Detailhandel Nederland pleit bij de EU voor het verlagen van de tarieven bij PayPal, in het belang van kleine winkeliers. Het Europees Parlement besloot eerder dit jaar een limiet in te stellen voor transactiekosten van betaalkaarten. Tot nu toe heeft PayPal geluk: het valt, ondanks de wens van de retailers, niet onder de richtlijn.

PayPal wilde voorafgaand aan de beursgang geen informatie of commentaar geven.