Stijging consumentenuitgaven zet door

Een bezoeker winkelt in Batavia Stad Fashion Outlet, het oudste outletcentrum in Nederland. Foto ANP/Lex van Lieshout

Consumenten blijven steeds meer spenderen aan goederen en diensten dan ze vorig jaar deden. In mei werd voor 1,1 procent meer geld uitgegeven ten opzichte van het jaar ervoor. Er wordt vooral meer geld besteed aan wooninrichting en huishoudelijke apparaten.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De stijging van de uitgaven is ten opzichte van april iets minder. De opleving van de woningmarkt ligt deels ten grondslag aan de stijgende uitgaven voor wooninrichting en huishoudelijke apparaten.

Twitter avatar statistiekcbs CBS #Consumptie huishoudens groeit iets minder sterk dan in voorgaande maanden http://t.co/E6Sy5PwH3F http://t.co/sO3xlZj8yI

De oplevende woningmarkt is ook terug te zien in de groeiende investeringen. Zowel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (+6,7 procent) als in vergelijking met vorige maand (toen +3,9 procent t.o.v. 2014) namen de investeringen toe. Ook werd er meer geïnvesteerd in vracht- en bestelauto’s en in telecommunicatie.

Consumentenvertrouwen daalt, maar nog altijd positief

Het consumentenvertrouwen, gemeten in de maand juli, daalde iets in vergelijking met de maand ervoor. Het consumentenvertrouwen daalde met 2 punten en komt uit op 4. Dat betekent dat er meer mensen optimistisch dan pessimistisch zijn. Met 4 ligt het consumentenvertrouwen in juli nog altijd wel ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8).