Ondernemers, laat je niet afleiden

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De ‘Marketing Challenge 2015’ voor vastgelopen ondernemers, in Utrecht.

Wie: Bedenkers Jasper Runneboom en Floris Kamerling.

Het is natuurlijk het makkelijkst gewoon behoorlijk wat geld in de marketing van je bedrijf te steken. Jasper Runneboom en Floris Kamerling - oprichters van ‘Marketing Challenge 2015’ - kijken hun deelnemers ernstig aan. “Maar dat hebben jullie niet.” Een waarheid als een koe. De vier ondernemers schudden hun hoofd. Voorwaarde voor deelname aan het programma van Runneboom en Kamerling: je moet over een niet ál te lekker lopend bedrijf beschikken.

Jasper en Floris helpen vastgelopen ondernemers #challenge #zzp #workshop

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Een zonder omzet bijvoorbeeld, zonder klanten. Een dame die bedrijfsfilms maakt, legt uit dat ze alleen maar klanten zonder geld aantrekt. Ze heeft haar ogen even weten los te weken van haar telefoonscherm.

“Die willen dat ik een gratis video voor ze maak. Of ze bieden aan er iets voor in ruil te doen. Mij te helpen met mijn website bijvoorbeeld.”

Een knipperende telefoon op tafel. Instemmend geknik, komt bekend voor, zegt de rest. En daar willen ze dus vanaf. Ze hebben betálende klanten nodig. En het liefst een flink aantal. De videomevrouw is intussen opgestaan en in drie passen naar de gang gelopen. Ze moest echt even opnemen.

Bellen, appen, Skypen

Runneboom dan maar tegen de anderen: “Ik ga jullie deze maand helpen met de marketing van jullie bedrijven.” Drie hoopvolle gezichten. De komende week worden ze door Runneboom en zijn compagnon begeleid. Hoe lokken ze bezoekers naar hun websites, hoe schrijven ze een blog en schakelen ze hun eigen netwerk in ter promotie.

Er zal gebeld worden met de deelnemers, geskypet, gemaild. En er wordt een Whatsappgroep aangemaakt, vertellen de mannen. Kunnen ze elkaar berichtjes sturen over de vorderingen. Tegen de videovrouw die weer is gaan zitten:

“Zo voel je je meer verbonden met de groep. Je moet een verplichting voelen naar de rest. Dat helpt bij het bereiken van je doel.”

Een wat glazige glimlach, vingers die stiekem naar de telefoon grijpen.

En een stroopwafel

Dat doel komt straks, vertelt Runneboom. Na de pauze, wanneer iedereen een persoonlijk plan van aanpak gaat opstellen. Dat mogen ze in tweetallen doen. Nu eerst koffie met stroopwafels. Horen ze daarna hoe ze zich ook aan hun op maat gemaakte plan kunnen houden. Dat is het moeilijkst, waarschuwen de mannen. “Zodra je weer bezig bent met je dagelijkse klusjes, schiet het grote plan er soms bij in.” Een voorzichtige blik richting de videomaker.

“Als je je steeds laat afleiden, werkt het gewoon niet.”