Het gaat weer goed met YouTube

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het aantal adverteerders op YouTube is het afgelopen jaar met 40 procent gestegen, meldt Financial Times. Grote merken proberen zo de zogeheten millennials, consumenten tussen 18 en 34 jaar te bereiken. YouTube zegt dat de honderd grootste merken, 60 procent méér uitgeven dan vorig jaar.

Precieze cijfers worden door Google, YouTube’s moederbedrijf, niet bekend gemaakt. Maar tijdens een presentatie op VidCon, een online video evenement in Los Angeles, benadrukte Google de bijdrage van YouTube aan de jaaromzet.

De markt voor videofilmpjes groeit, nu sociale media zoals Twitter en Snapchat er meer aandacht voor hebben. Volgens onderzoek van E-Marketeer groeide de markt voor digitale video’s vorig jaar met 52 procent naar 5,8 miljard dollar (5,36 miljard dollar). Dit jaar wordt een groei verwacht van 34 procent. YouTube heeft 19,3 procent marktaandeel.

Beleggers kopen het liefst tech-aandelen

Nadat Google bekend maakte dat de omzet in het tweede kwartaal met 11 procent gestegen was, stegen de aandelen met 16 procent in waarde. Netflix maakte een vergelijkbare beweging, net als Amazon, Facebook en eBay. Het benadrukt vooral dat economische groei elders schaars is geworden, schrijft The Wall Street Journal. Het is niet voor niets dat beleggers hun geld massaal in tech-bedrijven steken.

WSJ waarschuwt voor onrealistische waardestijgingen, en refereert zelfs aan de internetbubbel van 2000. Maar de situatie is nu heel anders, nuanceert de krant. De waardes zijn nog steeds een fractie van wat ze waren vóór de crash in 2000, en de topbedrijven zitten veel steviger in elkaar. Volgens analisten en investeerders zullen ze de komende jaren nog veel winst maken.

Lockheed domineert wapenmarkt

Met de laatste aankoop verzekert Lockheed zijn positie als no.1 wapenproducent. Dat schrijft Reuters. Lockheed koopt Sikorsky Aircraft van United Technologies. Daarmee zet het bedrijf de grootste concurrenten, de defensie-arm van Boeing en Northrup Grumman in de schaduw.

Ook handig: het maakt Lockheed minder afhankelijk van de F35 gevechtsvliegtuig, de Joint Strike Fighter genaamd. Lockheed kan nu namelijk de Black Hawk helikopter aan zijn aanbod toevoegen.

Lockheed betaalt acht miljard dollar (7,39 miljard euro) voor Sikorsky Aircraft. Het is de grootste aankoop sinds het bedrijf Martin Marietta kocht voor tien miljard dollar, twintig jaar geleden. Het Amerikaanse ministerie van defensie laat weten op z’n hoede te zijn voor marktverstoring. Er moet wel genoeg concurrentie overblijven voor Lockheed.