Chinezen kopen spookvliegveld in Spanje voor prikkie

Niemand had interesse in een vliegveld dat al jaren failliet is. Tot een Chinees bedrijf 10.000 euro bood.

Het vliegveld van Ciudad Real, waarin door verschillende partijen 450 miljoen euro is geïnvesteerd, dreigt voor 10.000 euro in handen te komen van het Chinese bedrijf Tzaneen International. Alleen als een ander bedrijf vóór 14 september een bod van minimaal 28 miljoen euro uitbrengt, kan dit scenario worden voorkomen.

Het vliegveld van Ciudad Real is deel van de erfenis van de geknapte Spaanse vastgoedzeepbel. De luchthaven had volgens planning gebruikt moeten worden door circa 2,5 miljoen passagiers per jaar. Daarmee moest het vliegveld Barajas bij Madrid worden ontlast. De Spaanse hoofdstad ligt op 190 kilometer van Ciudad Real. Met de hogesnelheidstrein is dit ongeveer drie kwartier reizen.

Maar de luchthaven is slechts vier jaar open geweest: tussen 2008 en 2012 hebben honderdduizend reizigers gebruikgemaakt gemaakt van het vliegveld, dat ook wel Don Quijote en Madrid-Sur werd genoemd. Toen ging het failliet. De laatste drie jaar lagen de landingsbaan van vier kilometer, de passagiersterminal met twaalf incheckbalies, de verkeerstoren en het parkeerterrein er verlaten bij, nabij de stad van 73.000 inwoners. Net als de vliegvelden van Castellón (Valencia) en Badajoz (Extremadura) veranderde Ciudad Real in een spookvliegveld en staat het symbool voor de verspilling tijdens de zeepbeljaren.

Het vliegveld werd grotendeels aangelegd met particulier geld van spaarbank CCM, die later werd opgekocht door spaarbank Cajasur. Die wilde de luchthaven in 2009 aanvankelijk verkopen voor 4 miljard euro, maar de vraagprijs daalde daarna snel tot 600 miljoen euro. In februari vorig jaar stond het hele complex voor 100 miljoen euro te koop, maar tot een verkoop kwam het niet.

De Chinese investeringsgroep Tzaneen is nu de enige die met 10.000 euro een bod heeft uitgebracht. Omdat dit bedrag zo laag is, heeft de rechter bepaald dat andere bedrijven nog tot half september de tijd krijgen mee te dingen. Dan moet wel minimaal 70 procent van de getaxeerde prijs worden betaald. De taxatie is bepaald op 40 miljoen euro.

Poort naar Europa

Tot dusver is er geen bedrijf in beeld dat openlijk de bereidheid heeft getoond minimaal 28 miljoen euro te betalen. Griffin-Pegasus Airports zou eerder belangstelling hebben getoond, maar voldeed niet aan de eisen om mee te doen aan de bieding. Ze zouden nu ook bereid zijn 10.000 euro te bieden, hebben ze schriftelijk aan de rechtbank laten weten.

Over de Chinese investeringsgroep Tzaneen is weinig bekend. Tzaneen staat pas sinds enkele maanden in Spanje geregistreerd met een kapitaal van slechts 4.000 euro. De Chinezen zouden van het vliegveld een poort naar Europa willen maken voor geïnteresseerde Chinese bedrijven. Tzaneen heeft aangegeven tussen de 60 en de 100 miljoen euro te willen investeren om de luchthaven weer tot leven te wekken.