BAM en VolkerWessels leggen grote zeesluis aan

Rijkswaterstaat gaat de bouw van de nieuwe Noordersluis bij IJmuiden gunnen aan een consortium van bouwers BAM, VolkerWessels en investeerder DIF. Dat hebben de bouwers vanochtend bekend gemaakt.

De waarde van de opdracht is nog niet bekend gemaakt. Maar het project is het grootste ‘natte’ infrastructuurproject dat in publiek-private samenwerking op de markt komt, schrijft vakblad Cobouw.

De looptijd van het contract is bijzonder lang: 26 jaar. In die periode is het consortium verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en en onderhouden van de nieuwe zeesluis.

De bouwers sluiten een zogenoemd ‘Design, Build, Finance and Maintain-contract’ (DBFM). Bij projecten ter waarde van meer dan 60 miljoen euro streeft Rijkswaterstaat ernaar te werken met zo’n DBFM-contract. Op die manier krijgen de opdrachtnemer „maximale ruimte om zijn kennis en creativiteit toe te passen”, schrijft Rijkswaterstaat op zijn website. Wie ook verantwoordelijk is voor onderhoud, zal z’n ontwerp slimmer en duurzamer maken, is het idee.

Bouwers vinden echter dat ze soms te veel risico dragen met deze contractvorm, zeker als veel risico’s van de bouw en de omgeving bij de bouwers komt te liggen. Voorbeeld van een project dat voor de bouwers ernstig uit de hand liep, is de verbreding van de A15 bij Rotterdam. Bouwer Ballast Nedam, een partij in het consortium, ging bijna onderdoor aan de verliezen, Strukton leed zware verliezen.

Bouwers dringen nu aan op betere verdeling van de risico’s. Bij de aanbesteding van de bouw van de Zuidasdok trekken de opdrachtgevers (onder meer Rijkswaterstaat) bijvoorbeeld meer risico’s naar zich toe. Ook hoeven de bouwers Zuidasdok niet zelf voor te financieren.

De bouw van de nieuwe zeesluis gaat volgend jaar van start. De sluis, bij de ingang van het Noordzeekanaal, wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. Eind 2019 moet de sluis klaar zijn.