Alibaba en Tencent gaan offline voor strijd tegen UnionPay

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Met hun mobiele betalingsplatform willen Alibaba en Tencent de dominantie van UnionPay doorbreken. Dat is de uitgever van betaalkaarten in China. Iedere pinbetaling bij een Chinese winkel loopt via UnionPay. China Daily schrijft dat Alibaba en Tencent gaan samenwerken met traditionele winkels zoals Carrefour en Wal-Mart.

Dat is bijzonder omdat de ecommerce-bedrijven het juist altijd hebben opgenomen tegen de ‘echte’ winkels. Het waren hun grootste concurrenten. Nu gaan ze samenwerken, wat China Daily omschrijft als een beweging naar de offline wereld.

In een aantal Chinese steden kun je al mobiel betalen met de apps Tencents WeChat Wallet of met Alipay. Die proef wordt nu uitgebreid. Volgens onderzoek is de markt voor betalingen over drie jaar 18 biljoen yuan (2,6 biljoen euro) waard. Afgelopen jaar groeide de sector met 391,3 procent. Maar daarbij moet worden gezegd dat die groei vooral te danken is aan uitgebreide mogelijkheden om online te winkelen.

Mashable nu ook in Azië

Mashable wil uitbreiden en doet dat in Azië. De afgelopen 16 maanden haalde het mediabedrijf 31 miljoen dollar (28,64 miljoen euro) op aan investeringen, meldt Financial Times die het een ‘agressief internationale groeiplan’ noemt.

Het Verenigd Koninkrijk en Australië waren vorig jaar de eerste buitenlandse kantoren. Nu is de rest van Azië aan de beurt, te beginnen met Singapore. India is de volgende bestemming, verklaart Adam Ostrow, hoofd strategie aan het FT.

Als je kijkt waar mobiele en sociale media groeit, dan is Zuidoost Azië een van de plekken waar die groei het snelst is. Mashable heeft daar wind mee, aangezien bijna de helft van onze bezoekers via sociale media komen en meer dan de helft van alle bezoeken mobiel is.

Het doel is om een tiende van de jaaromzet vanuit het buitenland te laten komen. Het bedrijf werd in 2005 opgericht in Schotland en haalde twee keer eerder geld op bij investeerders. De omzet zal naar verwachting dit jaar met 45 procent groeien.

Mitsubishi betuigt spijt voor rol in oorlog

Het is herdenkingstijd in Azië. De Tweede Wereldoorlog eindigde bijna 70 jaar geleden en er ligt grote druk op de Japanners om door het stof te gaan. De South China Morning Post schrijft over de excuses die Mitsubishi heeft aangeboden aan een 94-jarige Amerikaan die voor de Japanners in een kopermijn moest werken.

James Murphy noemde de excuses oprecht en vol spijt.

“Dit is een glorieuze dag. Zeventig jaar lang hebben we hier op gewacht.”

De Japanse regering excuseerde zich in 2009 en 2010 voor het gebruiken van krijgsgevangenen. Maar de afzonderlijke bedrijven die de gevangenen inzetten, lieten het tot nu toe afweten. Mitsubishi zou het eerste bedrijf zijn dat spijt betuigt.

Ongeveer twaalfduizend Amerikaanse gevangenen werden naar zo’n vijftig locaties in Japan gebracht om te werken. Een tiende overleefde dat niet.