‘2 miljard keer per maand ontdekt een luisteraar een artiest via Spotify’

Dat staat in een factsheet dat Spotify rondstuurde aan journalisten.

Foto Thinkstock

De aanleiding

Met de lancering onlangs van Apple Music is de oorlog om onze oren pas echt begonnen. Apple werpt zich zwaar bewapend in de strijd die al woedde tussen muziekstreamingdiensten als Deezer, Pandora, SoundCloud, Rdio, Google’s Music Key en Spotify. Deze laatste dienst gaat er tot nu toe met het grootste deel van de buit vandoor. Ze zijn nu nog de grootste, met 75 miljoen gebruikers, waarvan 20 miljoen betalend. Daar wil Apple verandering in aanbrengen met zijn nieuwe muziekdienst.

Bij Spotify in Stockholm kondigden ze in mei meteen wat nieuwe snufjes aan, zoals video en podcasts. Daarna vierden ze de komst van rocklegendes AC/DC op Spotify, en een dag voor de lancering van Apple Music stuurden ze een factsheet naar journalisten met feiten en cijfers. Daarin staat letterlijk: ‘Twee miljard keer per maand ontdekt een luisteraar een artiest waar ze nog nooit van gehoord hebben via Spotify.’

Waar is het op gebaseerd?

Dat getal is ooit door het datateam van Spotify binnen het bedrijf gedeeld, en het onderzoek erachter is niet in te zien. Maar het is niet de eerste keer dat deze bewering opduikt. Spotify-baas Daniel Ek zei in mei: „Our users are constantly discovering artists through our playlist – it happens two billion times every month.” Spotify gaat ermee in tegen de recente uitspraken van Apple Music-chef Jimmy Iovine, die zei dat luisteraars meer ontdekken in door mensenhanden gemaakte playlists, dan door algoritme-gestuurde playlists die anderen (zoals Spotify) gebruiken.

En, klopt het?

Spotify wil er maar mee aangeven hoe belangrijk de dienst is voor luisteraars die graag eens wat anders horen dan dat wat ze al kennen. Niet voor niets hebben ze een heel team dat moet zorgen dat luisteraars betere suggesties krijgen. En elke muziekdienst moet een unique selling point zien te bedenken, in deze streaming-oorlog. Met Apple Music is er immers weer een streamingdienst bijgekomen die, net als de andere diensten, ruim 30 miljoen tracks aanbiedt voor een tientje in de maand.

Dat getal van twee miljard ontdekkingen per maand kunnen we dus niet controleren, maar is het veel? Deel het door de 75 miljoen gebruikers wereldwijd, en dan blijkt dat een gemiddelde Spotifyer ongeveer 26,6 artiesten per maand ontdekt. Dat is veel voor de gemiddelde gebruiker, maar een beetje muziekofiel haalt dat misschien nog wel.

Maar hoe weet Spotify welke artiesten ik nog niet ken? Spotify meet alleen dat je een artiest voor het eerst aanklikt, maar dat zegt niets over hoe nieuw die artiest voor je is. Voorbeeld. Je houdt van de muziek van Stevie Wonder en je hebt al zijn albums allang op vinyl en cd grijsgedraaid. Nu zit je in de trein en zet je ‘Isn’t She Lovely’ voor het eerst eens aan op Spotify. In Stockholm tellen ze dat alsof jij net Stevie Wonder hebt ontdekt, maar dat klopt niet. Je kent Stevie Wonder allang.

Ander voorbeeld: lees op een blog over een band die je niet kent, en zet die vervolgens aan op Spotify. Heb je die band dan op Spotify ontdekt, of op dat blog?

De woordvoerder zegt: „Het feit is dat 2 miljard keer per maand een artiest voor het eerst wordt ontdekt (dus aangeklikt) op de service door een gebruiker.” Dat is indrukwekkend, maar wel wat anders dan een artiest ontdekken waar je nog nooit van gehoord hebt.

Conclusie

Je zou kunnen zeggen: Spotify bedoelt dat je die artiest ontdekt op Spotify. Maar het gaat om artiesten ‘waar ze nog nooit van gehoord hebben’. Maar waar gebruikers nooit van hebben gehoord weet Spotify helemaal niet. We beoordelen de bewering daarom als ongefundeerd.