Schiphol wil gegevens delen met Google voor ‘soepeler reizen’

De luchthaven Schiphol voert gesprekken met bedrijven over het uitwisselen van gegevens over bezoekersstromen. Dat zegt it-directeur Albert van Veen in een interview met deze krant. „We willen ook met Google data uitwisselen, bijvoorbeeld voor navigatie binnenin Schiphol via Google Maps. We zijn in gesprek daarover.” Van Veen noemt bijvoorbeeld locatie-informatie van horeca en gegevens over winkelbezoek op de luchthaven.

Schiphol beschikt over potentieel privacygevoelige informatie. „We houden ons natuurlijk aan alle wetten”, zegt Van Veen. „We doen het ook alleen voor mensen die zelf aangeven dat ze gegevens willen delen. Natuurlijk gaan we heel voorzichtig om met persoonlijke data: dat is wel het laatste dat je centraal wil opslaan. Dat kan ook vaak op de smartphone zelf.”

Schiphol wil ook dat andere bedrijven meer gegevens met de luchthaven delen, zogeheten open data. Van Veen hoopt bijvoorbeeld op informatie van luchtvaartmaatschappijen, om passagiers beter de weg te wijzen naar hun gate en ze via hun smartphone persoonlijke aanbiedingen te doen. „Als je hier komt moet het lijken of er maar één vliegtuig is: het jouwe. En maar één route: de jouwe.” Nu zijn veel data nog verspreid over veel verschillende bedrijven en apps.

Van Veen wil dat Schiphol voor 2018 de meest gedigitaliseerde luchthaven van de wereld wordt. Voor de mate van digitalisering van luchthavens is nog geen standaard. Die wil de branche-organisatie ACI wel ontwikkelen. Ook veel andere vliegvelden zetten in op digitale technologieën, onder meer Kopenhagen en Singapore.

Schiphol doet sinds dit jaar proeven met systemen voor automatische gezichtsherkenning op de zusterluchthaven van Aruba. Daarbij kunnen mensen thuis hun gezicht registeren, zodat ze op de luchthaven automatisch herkend worden. Daardoor zouden ze sneller door de beveiliging kunnen gaan, en sneller kunnen instappen. Ook werkt de luchthaven mee aan de ontwikkeling van een nieuw beveiligingssysteem waarbij op basis van persoonskenmerken en emotieherkenning een inschatting wordt gemaakt van het risicoprofiel van passagiers.