Nooit meer in de rij op Schiphol - dankzij je smartphone

Illustratie Roland Blokhuizen

Schiphol wil blijven meedoen in de wereldtop, dus zit er maar één ding op: digitaliseren. NRC spreekt met Albert van Veen, it-directeur van Schiphol. Hij moet ervoor zorgen dat het vliegveld in de toekomst kan concurreren met de vliegvelden die voorop lopen met digitalisering, zoals Kopenhagen in Denemarken, Incheon in Zuid-Korea en Changi in Singapore. ”Binnen 2,5 jaar moet Schiphol de meest digitale luchthaven van de wereld worden.”

Van Veen zet daarom in op open data: het uitwisselen van gegevens met andere bedrijven. “We willen ook met Google data uitwisselen, bijvoorbeeld voor navigatie binnenin Schiphol via Google Maps. We zijn in gesprek daarover.” Hij noemt bijvoorbeeld locatie-informatie van horeca en gegevens over winkelbezoek op de luchthaven. Schiphol wil ook graag dat anderen hun data delen met de luchthaven.

De komende tijd voert Schiphol bovendien allerlei technologieën in, met de bedoeling om het instappen zo soepel mogelijk te maken. Denk aan zwaar geautomatiseerde veiligheidscontroles, experimenten met nieuwe robots voor bagageafhandeling, automatische gezichtsherkenning en passagiers die via hun smartphone de weg op de luchthaven worden gewezen. Alles om in 2018 nummer 1 van de wereld te zijn.

Vier quotes van Van Veen:

Over wat passagiers ervan zullen merken

“Straks hoef je je instapkaart en paspoort nog maar één keer te laten zien. Instappen moet naadloos gaan. Als je hier komt moet het lijken alsof er maar één vliegtuig is: het jouwe. En maar één route door de luchthaven: de jouwe.”

Over privacy

“Gegevens over identiteit, boeking, vlucht en voorkeuren verzamelen we alleen voor mensen die zelf aangeven dat ze dit willen. Persoonlijke data is wel het laatste wat je ergens centraal wil opslaan. Dat kan bijvoorbeeld ook grotendeels op smartphones zelf, beveiligd met geavanceerde encryptie.”

Over de kosten

“Er komt geen grote pot geld voor vrij. Digitale systemen kosten namelijk vaak minder dan ouderwetse systemen, er zijn bijvoorbeeld minder mensen nodig. Voor grote nieuwe systemen is wel een investering nodig, maar over de tijd gaat het minder kosten, dus die verdient zichzelf terug.”

Over passagiers zonder smartphone

“We zullen altijd faciliteiten houden voor mensen die niet met de smartphone willen of kunnen reizen. Maar hun rijen zullen misschien langer zijn, ja.”

Lees vandaag het hele interview in NRC Handelsblad.