Nederland Fotografeert- Straatfotografie: Blijf wachten tot het goed is

Tips van Ahmet Polat, Fotograaf des Vaderlands, voor de deelnemers aan de NRC Nikon fotowedstrijd. Deze maand is het thema straatfotografie.

Foto Ghilain Vermeersch

‘Er zitten foto’s tussen van mensen die op straat staan en de lucht fotograferen.” Dat inzenders het thema straatfotografie zo ruim interpreteren vindt Fotograaf des Vaderlands Ahmet Polat (37) best grappig. Polat, die in september zijn eigen fotoproject rond het thema: Kijk! Mijn straat presenteert in het Utrechtse FOTODOK, grasduint door de inzendingen van de NRC Nikon fotowedstrijd van juli. Al meer dan 1.500 mensen stuurden deze maand een foto in.

„Wat opvalt is dat mensen deze maand vaak foto’s van andere foto’s maken”, zegt Polat. Zoals een dame die zit te wachten voor een reusachtige reclameposter van iemand die in dezelfde houding de krant leest. „Zulke herhalingen geven ritme aan een beeld en zijn leuk om te zien”, aldus Polat. „Maar het wordt pas echt interessant als er interactie plaatsvindt tussen zo’n poster en de mensen ervoor.”

Neem de foto van Nico Ouburg. Hij fotografeerde een reclame waarop het citaat ‘Handle with care’ verwijst naar een intiem moment. Maar de mannen rechts in beeld zien er gevaarlijk uit. Polat: „‘Handle with care’ wordt zo ‘wees daar voorzichtig mee’.”

Er zijn veel grappige momentopnames, zoals de foto van Annet de Graaf. Polat: „Je ziet iemand volledig buiten zijn gebruikelijke context een frietje bestellen. En de man ernaast denken: Wat gebeurt hier?”

Jammer genoeg is bij veel inzendingen de compositie rommelig, vindt Polat. „Je ziet dat de foto’s snel zijn gemaakt en de fotograaf niet de tijd heeft genomen om verschillende composities uit te proberen. Bij Ouburg staat de poster te veel naar links. Misschien vond hij de mannen die hij fotografeerde intimiderend. Als je op straat fotografeert, is het belangrijk dat je je op je gemak voelt. Maak dus een praatje met de mensen.”

Verder vallen Polat de talrijke architectuurfoto’s op. Om echte straatfotografie te zijn, moeten echter mensen domineren, aldus Polat. Een goed voorbeeld vindt hij de inzending van Ghilain Vermeersch: „Er zitten architecturale elementen in de foto. Maar het belangrijkst is de driehoek gevormd door de oranje sculptuur, de mensen die voorbijrijden en de twee dames die liggen uit te puffen op de trap. Wat ontbreekt is een verband tussen deze elementen; het zou bijvoorbeeld fijn zijn als de bestuurder van de skelter naar het oranje object kijkt.”

Hoe zorg je ervoor dat zoiets gebeurt in een straatfoto? Polat: „Wachten. Je zorgt dat de compositie helemaal in orde is en wacht dan tot er iemand voorbijrijdt of loopt die wél kijkt naar zo’n oranje blob.”