Uber biedt chauffeurs in India gratis gezondheidszorg

Foto ANP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In India krijgen chauffeurs van Uber een gratis medische controle. Uber heeft daar afspraken over gemaakt met Oxxy, een netwerk van gezondheidszorginstellingen in India. Als er daarna medische zorg nodig is, dan is die voor werknemers van Uber goedkoper.

The Wall Street Journal schetst het verschil met de Verenigde Staten, waar startups zoals Uber onder vuur liggen omdat ze géén secundaire arbeidsvoorwaarden aanbieden, terwijl ze wél op hun full-time, maar freelance werknemers rekenen.

Volgens Amit Jain, directeur van Uber in India, is het aanbieden van medische zorg helemaal niet zo bijzonder.

“Gezondheidszorg speelt een vitale rol in het verbeteren van het leven van mensen, iets waar Uber zich voor wil inzetten. We zijn nu in staat om goede en betaalbare gezondheidszorg te bieden aan miljoenen chauffeurs van Uber en hun partners in India.”

Heel mooi van Uber, maar volgens The Wall Street Journal spelen er andere dingen mee. In India kampt Uber namelijk met een ernstig imagoprobleem, sinds een van hun chauffeurs een klant zou hebben verkracht.

China wil 351 (Chinese) treinen kopen

China heeft méér hogesnelheidstreinen nodig. Staatsbedrijf Chinese Railway Investment Corp. heeft een tender uitgeschreven voor 351 bullet trains, schrijft China Daily. Alles bij elkaar zouden de aanbestedingen meer dan 66 miljard yuan (9,75 miljard euro) waard zijn.

Voor gammele Italiaanse treinen hoeven de Chinezen niet bang te zijn: alleen Chinese treinbouwers, met de juiste licenties voor het maken van hogesnelheidstreinen, komen in aanmerking voor de opdrachten.

De twee staatsbedrijven CNR en CSR gingen dit jaar samen in CRIC. Het is de eerste keer dat het fusiebedrijf een aanbesteding uitschrijft.

Het enorme pakket aan opdrachten zal een flinke impuls geven aan de bouw van China’s spoornetwerk, meent China Daily. Van netwerk, dat nu al het grootste ter wereld is, moeten in 2020 vijf miljard mensen gebruik maken. Dat is drie keer meer dan nu.

‘Limiet Indiase betaalkaart moet omhoog’

In grote steden in India is het leven duur; 10.000 rupee jaag je er zo doorheen. Daarom moet de limiet van betaalkaarten, die nu nog op 10.000 rupee (144,54 euro) staat, omhoog, vindt One97 Communications, moederbedrijf van de mobiele portemonnee Paytm. Dat schrijft Economic Times.

Meer dan 85 miljoen mensen gebruiken maandelijks de mobiele portemonnee. Ze geven 7 miljard rupee (101,18 miljoen euro) uit. In maart 2015 (de laatste maand waarover cijfers bekend zijn) waren er 150 miljoen transacties, de helft ervan verliep via Paytm. Oprichter Vijay Shekhar Sharma heeft het verzoek ingediend bij de Reserve Bank of India (RBI).

RBI heeft die limiet van 10.000 rupee een paar jaar geleden ingesteld. Wij denken dat de juiste limiet vandaag de dag 25.000 rupee (361,36 euro) kan zijn.

Verhoging van de limiet is natuurlijk allereerst eigenbelang van Paytm. Moederbedrijf One97 wordt deels gefinancierd door de Chinese Alibaba Groep. Alibaba bouwt in India aan een mobiele marktplaats. Wel zo handig als klanten dan lekker veel kunnen uitgeven met hun mobieltje.