Luxewinkels, zet je schrap voor de ‘Ramadan Rush’

Foto AFP

In Londen hebben ze het rekensommetje allang gemaakt. Een gemiddelde Europeaan geeft daar op een stedentrip 330 pond uit, een Amerikaan het dubbele. Maar waar ze écht wat aan kunnen verdienen, dat zijn de rijke Arabieren. Bezoekers uit de Golfstaten spenderen 800 tot 1.600 pond (ongeveer 1150 tot 2300 euro), berekende de winkeliersvereniging van West End, waar de bekende winkelstraten Oxford Street en Bond Street liggen.

En de beste tijd daarvoor? Die is nu. Zoals de manager Ed Burstell van luxe-warenhuis Liberty het verwoordt in The New York Times:

“Ramadan has long been every big store’s unspoken secret.”

Maar kan Nederland hier ook wat mee? Na weken van slapeloze nachten en dorstige dagen begint het Suikerfeest vandaag - hét moment waarop moslims elkaar cadeaus geven. En zichzelf verwennen: na weken van matigheid mag het weer.

In Londen hebben ze de drukke dagen in luxewinkels Ramadan Rush gedoopt. Bloomberg noemt het de Harrods Hadj, oftewel een heilige pelgrimstocht naar het klassieke warenhuis, dat trouwens in 2010 gekocht werd door een Qataarse investeringsmaatschappij. En het zijn ook voor de autoliefhebber dolle dagen.

suikerfeest

Er is één Nederlander die deze rijke moslimshoppers naar ons land wil halen. Dat is Abdelaziz Aouragh, een Amsterdamse ondernemer die naam maakte met El Asira, “geen halal sekswinkel”. Hij verkoopt er “sensuele” producten - lees: massageolie en glijmiddel - speciaal voor de islamitische klant. Hij schreef het boek Islamic Branding en in januari schreef hij in een veelgelezen blogpost:

“De term ‘Ramadan Rush’ is in Nederland totaal onbekend, maar betekent het volgende: voor en tijdens de ramadan, net voor het suikerfeest, vliegen er vanuit de Golfstaten moslims naar Europa om hun ramadan-inkopen te doen, vooral als het gaat om luxeproducten.”

Hij pitchte het idee al bij Bataviastad tot Christian Dior in de P.C. Hooftstraat. In de Nederlandse winkelstraat zul je er nog niks van merken. “We houden ons er niet mee bezig”, zegt Machteld Ligtvoet van citymarketingbureau I Amsterdam. “Het is al heel druk in de stad in de zomer, en wij proberen juist actief toeristen te spreiden.”

Zo aantrekkelijk als het chique Londen of Parijs is Nederland nog niet voor de rijken. Maar Peter Belang van Global Blue, een Zwitsers bedrijf dat het voor Nederlandse ondernemers mogelijk maakt om taxfree winkelen aan te bieden, ziet de Ramadan Rush terug in de omzetcijfers:

“In de maand na de ramadan zien we duidelijk een verkooppiek. In 2012 gaven bezoekers uit de Golfstaten ongeveer een miljoen uit, een jaar later was het 101 procent meer en afgelopen jaar 200 procent meer.”

2 miljoen en ruim 3 miljoen euro dus. Volgens Belang gaan taxfreewinkels weer zo’n periode tegemoet. “Ik weet zeker dat het meer is dan vorig jaar. Nederland is toegankelijker geworden, er gaan meer rechtstreekse vluchten heen en weer en daar profiteren we van.”

Doen Nederlandse winkels dan helemaal niets om de rijke Arabier te lokken? Jawel. De Amsterdamse vestiging van de Bijenkorf heeft sinds april een taxfree lounge, speciaal gericht op buitenlandse klanten. Die daar dan een premium experience, inclusief meertalige gastvrouwen, moeten kunnen hebben.