Oeps, je bedrijf heet GrexIt. Wat nu?

beeld NRCQ

Stel: je bent een leuke, jonge start-up. Je bedenkt een programma voor bedrijven waarmee medewerkers makkelijker via e-mails kunnen samenwerken. Nu nog een naam. Grex, het Griekse woord voor samendrijven misschien? Even wat opleuken, en daar is ie dan: GrexIt!

Maar dan wordt die ludieke bedrijfsnaam ineens het sleutelwoord van een internationale, politieke twist.

Het overkwam het softwarebedrijf GrexIt uit Californië dat in 2011 werd opgericht. De afgelopen weken zag de directeur de sitebezoeken met ruim 20 procent toenemen, zo meldde zakenwebsite Quartz. En nu overweegt GrexIt een naamsverandering.

In Nederland alleen al zijn er talrijke bedrijven die bijvoorbeeld ISIS heten en met hetzelfde probleem worstelen. Maar is een naamsverandering dan wel een verstandig besluit?

Vier tips:

1. Rustig aan, de context is belangrijker dan je naam

Volgens Tim Jager, namenexpert bij merknamenbureau Globrands, is in het geval van een ongelukkige associatie de context belangrijker dan de naam. Bij bijvoorbeeld een banketbakker uit Boekel die ISIS heet, snappen mensen echt wel dat er geen banden zijn met een internationale terreurorganisatie.

Jager:

“Als GrexIt een financieel adviesbureau was geweest, dan lijkt me dat niet goed. Maar het is een softwarebedrijf. Bovendien zitten ze niet eens in Europa. Dus zou ik zeggen: geniet vooral van de aandacht.”

2. Het waait wel weer over

Bovendien: je bedrijfsnaam kan nog zo ongelukkig samenvallen met een angstaanjagend fenomeen als ISIS, de vraag is of dat nou wel zoveel uitmaakt.

Volkert Teding van Berkhout van merkenbureau Chiever herinnert zich een bedrijfje dat ooit bij hun kwam binnenlopen:

“De naam was Sars. En ze vroegen of het slim was die naam te veranderen. Wij zeiden van niet.”

‘Sars?’, zegt u? Precies.

Grexit, ISIS, SARS - wie weet heeft over tien jaar niemand het er nog over. Zo lang je het met je naam niet te bont maakt, moet veel kunnen.

3. Je naam veranderen is gedoe en kost geld

In de eerste plaats moet er een nieuwe naam bedacht worden. De meeste bedrijven huren daar iemand voor in. Dat kost geld. En dat is nog maar het begin. Jager:

“Je hebt een nieuw logo nodig, je moet je bestelbusjes opnieuw bestickeren, er is een domeinnaam voor de website die je moet reserveren. Alle naamdragers moeten vervangen worden.”

Plus juristen moeten uitzoeken of de naam niet al in gebruik is. Kost ook geld.

Merkenexpert Van Berkhout is geen fan van een naamsverandering. Dan kun je als bedrijf net zo goed overnieuw beginnen.

“Als je je naam weggooit, gooi je je identiteit weg.”

4. Roep de hulp in van Google

Edward Vasley, hoofd marketing van SilkRoad, worstelt ook met de negatieve aandacht die zijn bedrijf krijgt. Nee, Vasley werkt niet voor de illegale drugsmarktplaats die door de FBI werd opgerold, maar voor een softwarebedrijf uit Chicago. Zijn oplossing: Google AdWords.

Aan website Inc.com vertelt Vasley dat zij met AdWords voorkomen dat advertenties van zijn bedrijf verschijnen naast zoekopdrachten waarmee het liever niet geassocieerd wordt. Zoals ‘Silk Road XTC’. Zo besparen ze een prijzige naamsverandering en belemmeren ze de nadelige associatie.