EU: piloten niet meer alleen in cockpit en psychologisch testen

Medewerkers van het Rode Kruis en de politie staan bij een herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de vlucht met Germanwings in Le Vernet. Foto EPA/Daniel Naupold

Piloten moeten voortaan psychologisch gescreend worden en ook mogen ze niet meer alleen in de cockpit aanwezig zijn. De Europese Commissie beveelt dit aan naar aanleiding van de crash van het toestel van Germanwings in maart.

Bij de ramp kwamen alle 150 inzittenden om het leven. De Airbus stortte neer in de omgeving van Barcelonnette, ongeveer 100 kilometer ten noordoosten van Marseille. Onder de slachtoffers was een 20-jarige Nederlandse vrouw.

Tijdens de vlucht sloot de Duitse co-piloot Andreas Lubitz waarschijnlijk de gezagvoerder buiten de cockpit en liet vervolgens het toestel neerstorten. Na de ramp bleek al snel dat hij in het verleden met ernstige psychische problemen kampte.

Jaarlijkse controle drank en drugs

De Europese Commissie beveelt nu aan om alle piloten psychologisch te onderzoeken voordat ze in dienst komen, en om hun medische gegevens in een gezamenlijke database op te slaan. Eerder raadde het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) al aan om altijd twee mensen in de cockpit aanwezig te laten zijn. De instantie wil ook dat piloten tijdens de jaarlijkse onaangekondigde inspecties gecontroleerd worden op alcohol- en drugsgebruik.

Uit onderzoek van de Duitse justitie blijkt dat Lubitz in de dagen voor de vlucht online zocht naar behandeling van zelfmoordneigingen, methoden om suïcide te plegen en naar de beveiligingsmethoden van cockpitdeuren.