En nu een pelgrimstocht naar Londense luxe

Na de ramadan shoppen rijke Arabieren in Londen. In Nederland blijft de ‘ramadan rush’ nog uit.

foto hollandse hoogte Beeldbewerking studio NRC

In Londen hebben ze het rekensommetje allang gemaakt. Een gemiddelde Europeaan geeft daar op een stedentrip 330 pond uit, een Amerikaan het dubbele. Maar aan wie ze écht kunnen verdienen, zijn de rijke Arabieren.

Bezoekers uit de Golfstaten spenderen 800 tot 1.600 pond (ongeveer 1.150 tot 2.300 euro), berekende de winkeliersvereniging van West End, waar de bekende winkelstraten Oxford Street en Bond Street liggen.

En de beste tijd daarvoor? Die is nu. Zoals de manager Ed Burstell van luxewarenhuis Liberty het verwoordt in The New York Times: „De ramadan is het geheime wapen van grote warenhuizen.”

Na weken van slapeloze nachten en dorstige dagen is vandaag het Suikerfeest – hét moment waarop moslims elkaar cadeaus geven. En zichzelf verwennen. Na weken van matiging mag het weer.

Nederland promoten

In Londen hebben ze de drukke dagen in luxewinkels ‘ramadan rush’ gedoopt. Persbureau Bloomberg noemt het de Harrods Hadj, oftewel een heilige pelgrimstocht naar het klassieke warenhuis, dat trouwens in 2010 gekocht werd door een Qataarse investeringsmaatschappij.

Kan Nederland hier ook wat mee? Er is in ieder geval één Nederlander die rijke moslimshoppers naar ons land wil halen. Dat is Abdelaziz Aouragh, een Amsterdamse ondernemer die naam maakte met El Asira, „geen halal sekswinkel”.

Hij verkoopt er „sensuele” producten – lees: massageolie en glijmiddel – speciaal voor de islamitische klant. Hij schreef het boek Islamic Branding en in januari schreef hij in een veelgelezen blogpost: „De term ‘ramadan rush’ is in Nederland totaal onbekend, maar betekent het volgende: voor en tijdens de ramadan, net voor het suikerfeest, vliegen er vanuit de Golfstaten moslims naar Europa om hun ramadan-inkopen te doen, vooral als het gaat om luxeproducten.”

Aouragh pitchte het idee al bij zaken als modeoutlet Bataviastad en Christian Dior in de Amsterdamse PC Hooftstraat. „Nederland zou gepromoot moeten worden in die landen, maar dat is vrij lastig. Als toeristen niet weten wat we te bieden hebben, zullen ze weinig animo hebben om hier naartoe te komen.”

Londen is lastig te evenaren als winkelstad, erkent Aouragh. Maar hij denkt dat Nederland onder Arabieren best gepromoot kan worden „als één groot event”. Nederland heeft minder inwoners dan Beijing, maar wél „shopfaciliteiten, Madurodam en de Keukenhof, allemaal dicht bij elkaar”.

Verkoop een halal optie

Mocht er een rijke Arabische klant in je winkel staan, „ga dan niet een kopje koffie voor zijn neus drinken tijdens de Ramadan, terwijl die man misschien wel voor duizend euro aankopen gaat doen”, adviseert Aouragh.

„Als je eten verkoopt, zorg dan dat je een halal optie verkoopt. Dat is helemaal niet moeilijk: vegetarisch is ook halal”, zegt Aouragh. En zorg dat er wat te onderhandelen valt. „Zeg: luister, als je er twee van dít koopt, dan krijg je 20 procent korting op dát. Vinden ze leuk.”

In de Nederlandse winkelstraat merk je nog niks van de ramadan rush. Maar Peter Belang van Global Blue, een Zwitsers bedrijf dat ervoor zorgt dat Nederlandse ondernemers taxfree winkelen kunnen aanbieden, ziet wél dat Arabieren meer taxfree aankopen doen in Nederland: „In de maand na de ramadan zien we duidelijk een verkooppiek. In 2012 gaven bezoekers uit de Golfstaten ongeveer 1 miljoen euro uit, een jaar later was dat het dubbele, en afgelopen jaar zelfs meer dan 3 miljoen euro”, aldus Belang.

Volgens Belang gaan taxfreewinkels weer zo’n periode tegemoet. „Ik weet zeker dat het meer wordt dan vorig jaar. Nederland wordt toegankelijker, er gaan meer rechtstreekse vluchten en daarvan profiteren we.”

Doen Nederlandse winkels dan helemaal niets om de rijke Arabier te lokken? Jawel. De Amsterdamse vestiging van de Bijenkorf heeft sinds april een taxfree lounge, speciaal gericht op buitenlandse klanten. Die daar dan een premium experience, inclusief meertalige gastvrouwen, kunnen hebben.