Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag.

Shell moet Iran betalen

Shell mag naar de kassa. De nationale oliemaatschappij van Iran heeft jaren moeten wachten op de betaling van hun olieleveranties aan Shell. De olie werd kort voor het ingaan van de sancties geleverd, maar de verschuldigde 2,34 miljard dollar werd nooit betaald, schrijft de Volkskrant.

Shell heeft wel geprobeerd de olie te betalen door bijvoorbeeld medicijnen en graan te leveren. Dat mocht wel onder het handelsembargo. Volgens een bron van persbureau Reuters was het ‘in het belang van Shell en zijn aandeelhouders om schulden te betalen en de relatie in stand te houden met zo’n belangrijke olieproducent als Iran’. Maar de Britse autoriteiten gaven geen toestemming voor de betaling in medicijnen en graan.

Door de sancties werd de Iraanse olie-export meer dan gehalveerd. De verwachting is dat die nu weer flink zal aantrekken.

Volgens de Volkskrant duurt het vier of vijf maanden voor Iran weer is aangesloten op het netwerk van het buitenlandse betalingsverkeer. Dan kan Shell de 2,34 dollar overmaken.

Winst voor Berenschot

Het gaat weer wat beter met adviesbureau Berenschot, meldt het Financieele Dagblad. In 2014 maakte het bedrijf een winst van 0,6 miljoen euro. Een jaar eerder leed Berenschot nog 2,9 miljoen verlies.

Volgens Berenschot zelf ‘verliep het herstel van de onderneming in 2014 volgens plan’. De winst die afgelopen jaar werd gemaakt, wordt bij het eigen vermogen opgeteld.

De vraag naar advies groeit, is de conclusie van het bedrijf. De omzet in 2014 (43,5 miljoen euro) was niettemin bijna gelijk aan die van 2013 (44 miljoen euro).

Sligro gaat naar België

Hoe ze het gaan doen, wil topman Koen Slippens niet vertellen. Maar Sligro gaat twee vestigingen in België openen. De Telegraaf noemt de buitenlandse expansie van Sligro ‘een soort lijdensweg die tot nu toe helemaal niets heeft opgeleverd’. Het bedrijf heeft eerst gekeken naar overnamekandidaten, zegt Slippens. Maar die waren er blijkbaar niet. Vandaar de beslissing om zelf vestigingen te openen.

“We hebben zeer uitgebreid onderzoek gedaan. Dit project wordt al een jaar voorbereid. En ik kan zeggen dat wat wij in Nederland kunnen met onze groothandels, ik dat nog niet zoveel zie in België.”

België is geen gemakkelijke markt, geeft Slippens toe. Het was gemakkelijker geweest om uit te breiden naar Denemarken omdat dat land meer overeenkomsten met Nederland zou hebben. Er is ‘een drempel te overwinnen in België’. Toch heeft Slippens er alle vertrouwen in dat het hem gaat lukken, zo verklaart hij in De Telegraaf.

“En we gaan het land absoluut niet in met een hautaine houding dat we het allemaal beter weten. We willen een lokale partner zijn.”