Zit jij te wachten op zuurkoolpizza of een pizzatracker?

Foto iStock

Zin in pizza? Die bestel jij binnenkort bij Domino’s, als je dat nog niet deed, hoopt het bedrijf, dat vandaag met kwartaalcijfers komt. Domino’s wil de komende vijf, zes jaar naar 300 Nederlandse filialen gaan - dat zijn er nu 170. Maar ook de concurrenten willen groeien: New York Pizza voorziet een “sterke groei” en ook Pizza Hut wil “Nederland weer op de kaart zetten”, aldus een woordvoerder.

Maar een - zeg - verdubbeling van de pizzamarkt is niet te verwachten, aangezien de trend juist is dat Nederlanders hun eetpatroon willen verbeteren. Wie gaat die strijd dan winnen en hoe?

Domino’s is nu de grootste

Van Domino’s, Pizza Hut en New York Pizza is die eerste de grootste in Nederland met een jaaromzet van ruim 70 miljoen. Pizza Hut, onderdeel van het Amerikaanse Yum! Brands, heeft nog maar twee vestigingen in Nederland.

Dat is niet altijd zo geweest: in 2001 was New York Pizza, een franchiseformule, naar eigen zeggen nog de grootste. Het had toen net de pizzaketen Mama Joe overgenomen.

Om te groeien, moet je innoveren

De bedrijven doen hun best. Domino’s heeft, net als New York Pizza, in Nederland een bezorgapp voor de smartphone. In de VS kun je je Domino’s-bestelling zelfs volgen via je smartwatch.

Ook concurrent Pizza Hut zit, in Amerika in ieder geval, niet stil. Het experimenteert in Californië met een spraakherkenningssysteem in de auto waarmee klanten een pizza kunnen bestellen zonder het stuur los te hoeven laten. En Pizza Hut krijgt een melding als de klant bij de vestiging in de buurt komt, zodat de bestelling klaargezet kan worden.

Innoveren heeft trouwens niet alleen maar met technologie te maken. Met een gewone pizza margherita red je het tegenwoordig niet meer. Je moet experimenten, vindt Domino’s, en daarbij mag je fouten maken. Of een koekjespizza.

En wat levert dat op? Nou, dit dus bijvoorbeeld:

Oh, en een beetje prikkelende reclame is nooit verkeerd

Wat dat betreft kan Domino’s nog wel wat van New York Pizza leren.

En hoe nu verder dan?

Domino’s heeft een speciaal team ingesteld dat onderzoekt waar de keten nog niet genoeg vertegenwoordigd is. Nicky Claeys, marketingmanager bij Domino’s Nederland: “Ons aantal winkels groeit in snel tempo en dat willen we blijven vasthouden. Het moet voor klanten makkelijk zijn om te bestellen en daarom hebben we veel ontwikkeld op digitaal gebied. We hebben bijvoorbeeld een pizzatracker.” Daarmee kan je na je bestelling volgen of je pizza nog gebakken wordt of al onderweg is. Claeys:

“We willen de bezorgers ook een GPS gaan meegeven, zodat je precies kan zien waar je pizza rijdt.”

Hoe Pizza Hut Nederland de strijd met Domino’s wil aangaan, kan de woordvoerder niet zeggen. En New York Pizza? Die kon niet op tijd reageren.