Recensieoverzicht: Inside Out kan zich meten met het beste van Pixar

Hèhè, Pixar is terug. De Amerikaanse animatiestudio leek ingedut. Na jaren van tegenvallende vervolgfilms, zoals Cars 2 en Monsters University, biedt de nieuwe animatie Inside Out weer hoop voor de toekomst. Dit zeggen de recensenten.

Woede, Walging, Vreugde, Angst en Verdriet Disney-Pixar

Hèhè, Pixar is terug. De Amerikaanse animatiestudio, onderdeel van Disney, leek ingedut. In 2014 bracht Pixar zelfs helemaal geen film uit. Na jaren van tegenvallende vervolgfilms, zoals Cars 2 en Monster University, biedt de nieuwe animatie Inside Out weer hoop voor de toekomst.

Wat gaat er in het hoofd om van je kind? Die vurige wens van ouders om het brein van hun kinderen te begrijpen ligt aan de basis van Inside Out. Regisseurs Pete Docter (Monsters Inc., Up) en Ronnie del Carmen proberen hen een handje te helpen door ín het hoofd van een 11-jarig meisje te gaan zitten.

Riley verhuist met haar ouders van Minnesota naar San Fransisco. De emoties die bij zo’n verhuizing komen kijken personificeren Docter en Del Carmen in de vijf poppetjes Vreugde, Verdriet, Woede, Walging en Angst. Het vijftal bedient Riley’s brein in een ‘controlekamer’. Wanneer Vreugde en Verdriet verdwalen in het langetermijngeheugen, moeten Walging, Angst en Woede de boel zien te redden. Voer voor herkenbare en hilarische symboliek.

Bekijk de trailer:

Nu de film deze week in de Nederlandse bioscopen is verschenen, blijken ook recensenten van eigen bodem verkocht. Het kon ook niet meer mis. Op het filmfestival in Cannes in mei, waar Inside Out zijn première beleefde, kreeg de film twee keer een staande ovatie. Daarna volgden de lovende recensies van toonaangevende Amerikaanse en Britse kranten. Lees hieronder waarom zij zo enthousiast zijn:

NRC Handelblad: Gedurfde familiefilm over de geboorte van de melancholie

NRC-filmrecensent Coen van Zwol noemt Inside Out een gedurfde familiefilm, die verlies en verdriet durft te omhelzen.

Inside Out is een queeste waarin een ‘odd couple’, Vreugde en Verdriet, leren samenwerken om door Fantasie, Abstract Denken en Onderbewustzijn te navigeren en Rileys persoonlijkheid te redden. Een apocalyptische inzet, zo lijkt het: het briljante van Inside Out is dat die reis ons vederlicht naar een bitterzoet, emotioneel uiterst herkenbaar moment voert. Alleen Pixar verzint dat: een familiefilm over de geboorte van de melancholie.

Daarom: vijf ballen (€) van Van Zwol.

Lees ook: het interview met co-regisseur Ronnie del Carmen Vreugde en verdriet van een elfjarige (€).

De Volkskrant: verdient Oscar voor beste film

Slechts drie maal kreeg een animatiefilm tot nu toe een Oscarnominatie voor beste film (Beauty and the Beast, Up, Toy Story 3). Inside Out zal zich ongetwijfeld bij die selecte groep gaan scharen, volgens recensent van de Volkskrant Bor Beekman:

Docter verwerkt aannamen over de werking van de geest, maar wordt nooit academisch of pretentieus. De kern van zijn vertelling - de betekenis van verlies op weg naar volwassenheid - is prachtig vervlochten door de parallelle werelden.

De Volkskrant schreef een uitgebreid profiel over regisseur Pete Docter en gaf de film vijf sterren.

New York Times: Inside Out bewijst dat films kunnen denken

De New York Times beschouwt Inside Out als het bewijs dat films, net als boeken, wel degelijk de gedachtes van personages kunnen verbeelden. De Amerikaanse krant noemt het mentale landschap dat de film creëert één van Pixars grootste visuele prestaties, na een reeks van technische hoogtepunten. In Finding Nemo was dat het animeren van water, in Cars metaal, in Monsters Inc. vacht. Inside Out illustreert een subtieler en indrukwekkender hoogtepunt, volgens de krant:

This is a movie almost entirely populated by abstract concepts moving through theoretical space. This world is both radically new — you’ve never seen anything like it — and instantly recognizable, as familiar aspects of consciousness are given shape and voice.

The Guardian: kanttekeningetje

Na al die lof, is het ook even tijd voor een (kleine) kanttekening van de Britse The Guardian, die overigens wel vier uit vijf sterren toekent aan de film:

As ever, with this kind of symbolism, there is potential confusion. When these mood-entities are effectively humans themselves, what does it mean in terms of drama or logic when Anger calms down, or when Joy becomes sad, or when Sadness cheers up? Well, of course, you just have to go with it.

Verder roemt The Guardian-recensent de visuele details en het lichtgebruik, maar daar zijn we inmiddels aan gewend geraakt.

Tot slot

Slimme marketing van Disney: hoe de poppetjes van Inside Out reageren op de trailer van de nieuwste The Avengers: