Mobiel kwijt op vakantie en dus je nummers. Wat nu? De ANWB denkt mee

Medewerkers van de ANWB aan het werk bij de Alarmcentrale. Foto ANP/Jerry Lampen

De ANWB alarmcentrale wordt steeds vaker gebeld door reizigers die hun mobiel kwijt zijn en de hulp inroepen van de alarmcentrale om het thuisfront te bereiken. Want wie weet er in dit digitale tijdperk nog telefoonnummers uit het hoofd van familie en vrienden? Tips voor vakantiegangers.

Ooit riepen de ANWB nog samen met de PTT en de Wereldomroep vakantiegangers op om regelmatig even met het thuisfront te bellen in het kader van de campagne ‘maak van thuisblijvers geen spoorzoekers’. Dat was in 1986.

Schermafbeelding van campagne van de ANWB.

Schermafbeelding Kampioen 1986. Schermafbeelding van campagne van de ANWB.
 

Meer dan tien jaar later probeerde KPN het ‘naambellen’ nog aan de man te brengen. Op de eerste generatie mobieltjes, de ‘koelkasten’, zaten nog druktoetsen met onder elke toets een paar letters. Door letters in te toetsen kon je zo het onderliggende nummer bellen.

Decennia later is naar huis bellen totaal overbodig. Bellen? We zetten wel even een nieuwe update op Facebook, Whatsappen wat foto’s of Twitteren vanaf ons vakantieadres ‘het is hier fantastisch’. Alleen wat te doen als de mobiel ineens kwijt is of gestolen. Dan is er ineens paniek, merkt de ANWB alarmcentrale die nu tijdens de drukke vakantieperiode dagelijks wel een paar telefoontjes krijgt van mensen die om hulp verzoeken bij het bereiken van het thuisfront.

Immers, alle telefoonnummers staan tegenwoordig in de smartphone, zegt Ad Vonk van de ANWB, maar het kaartje van de ANWB met daarop het nummer van de alarmcentrale hebben ze vaak nog wel bij zich.

“In een tijd waarin er continu online communicatie is, verwachten de vakantiegangers dat het thuisfront ongerust wordt bij het uitblijven van updates, Whatsappjes. De vraag is dan ook meestal om te helpen bij het opzoeken en opsporen van telefoonnummers van familie en vrienden. Maar ook dat is soms lastig, want veel mensen staan niet meer in de telefoongids.”

Alarmcentrale adviseert gegevens naar jezelf te mailen

De alarmcentrale probeert zo goed mogelijk te helpen, maar is beperkt in de mogelijkheden.

“Mensen zijn helemaal afhankelijk van de smartphone. Niet alleen wat betreft telefoonnummers, ook vliegtickets staan erin, wachtwoorden, bankrekeningen, zelfs de navigatie zit er op. Een TomTom meenemen is al bijna ouderwets. Maar als de mobiel dan wegvalt, is het toch handig als je een wegenkaart bij je hebt. We adviseren mensen verder meestal hun gegevens op te slaan in de Cloud, of naar zichzelf te mailen voor zolang de vakantie duurt. Maar het is uitermate lastig, het is voor ons ook een zoektocht hoe vakantiegangers beter kunnen helpen dan we nu doen.”

Het probleem is natuurlijk dat je dit waarschijnlijk weer liever niet doet, omdat je mailaccount in het buitenland makkelijker gehackt kan worden. Je gegevens opslaan in een app die wachtwoorden versleutelt, is ook een mogelijkheid, als je een iPad bij je hebt. Op internet staan allerlei ‘handige’ ezelsbruggetjes om te proberen nummers te onthouden, maar die lijken zo omslachtig dat het bijna een hele studie vergt. Dan is geheugentraining wellicht effectiever.

Al je gegevens straks overdragen aan ANWB alarmservice

En nog een optie: het uitbesteden. De ANWB biedt tegen betaling al de Digikluis aan voor leden, waarbij je gegevens in je account opslaat en je bankpassen, creditcards en je mobiele telefoon in één keer kan laten blokkeren met een telefoontje naar de alarmcentrale. Vonk vertelt dat er daarnaast ook een verdergaande alarmservice in de maak is voor reizigers.

Gedacht wordt nu aan aparte telefoon, die vakantiegangers zouden kunnen meenemen en die gekoppeld is aan allerlei persoonlijke data zoals medische gegevens, privételefoonnummers, bankgegevens, inlogcodes en wachtwoorden. Ook zou er een gps-tracker in kunnen zitten zodat ook te zien is waar de reiziger zich bevindt. Geruststellend voor de achterblijvers.

“Zodra er met dat toestel gebeld wordt naar de alarmcentrale is dan duidelijk dat iemand in de problemen zit en hoeven al dit soort gegevens niet over de telefoon nog eens doorgebriefd te worden. Dat betekent wel dat mensen al hun gegevens en data aan ons moeten overdragen. Je moet wel honderd procent kunnen garanderen dat die gegevens bij jou veilig zijn. Dus dat is best ingewikkeld, ook in verband met privacy. En er moet een markt voor zijn.”

Tot het zover is, raadt Vonk overigens aan om de belangrijkste gegevens en telefoonnummers ‘nog gewoon’ op een papiertje te schrijven.

Andere tips:

  • Fijn die e-tickets, maar print ook de papieren versie uit.
  • Neem voor de zekerheid toch een wegenkaart mee.
  • Schrijf noodnummers op een briefje, maar stop dat niet in je portemonnee.
  •  Mail wachtwoorden niet naar jezelf, maar sla het op als conceptbericht.