Bedrijf achter de bestelknop blijft groeien

Het concern handelt voor webwinkels bestellingen af. Vandaag kwamen cijfers.

Winst blijft achter

Waalwijk is waarschijnlijk niet de eerste stad waaraan je denkt als je online iets bestelt bij bol.com, V&D of de Bijenkorf. En toch treedt juist daar van alles in werking op het moment dat in die webwinkels op de bestelknop wordt drukt.

In de Brabantse stad staat het zogeheten fulfillmentcenter van Docdata, het distributiebedrijf dat onlinebestellingen afhandelt. In de enorme hallen, 55.000 vierkante meter groot, worden artikelen opgeslagen, opgehaald, ingepakt, geadresseerd en in vrachtwagens gezet. Docdata heeft ook vestigingen in Polen, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en er werken ruim 1.400 mensen.

Het aan de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijf groeide jaren stevig dankzij de aanhoudende stijging van onlinewinkelen, maar die groei neemt af. De winst is in het eerste halfjaar van 2015 fors gedaald, blijkt uit vandaag gepresenteerde cijfers. De omzet steeg in vergelijking met het eerste halfjaar in 2014 met 11 procent tot 85 miljoen euro, de winst daalde met 75 procent tot 900.000 euro. De vetste jaren lijken voorbij.

Natuurlijk is het voor het distributiebedrijf mooi dat bol.com vorige week bekendmaakte dat het een gloednieuw distributiecentrum bouwt in Waalwijk. Dat betekent dat er nog eens 50.000 vierkante meter aan vloeroppervlakte bijkomt. Maar dat centrum wordt eigendom van bol.com zelf, niet van Docdata – dat wel het personeel zal leveren en de technische zaken zal verzorgen. Het is een grote deal voor Docdata, zeker na de geruchten dat bol.com zelf een distributiecentrum wilde runnen. Maar de grootste webwinkel van Nederland maakt zich zo wel minder afhankelijk van Docdata.

Een aantal andere grote klanten van Docdata maakt de afgelopen tijd ook minder gebruik van de diensten. De grote Duitse webwinkel Zalando zegde al in 2013 zijn belangrijkste contract op. Docdata’s bestuursvoorzitter Michiel Alting von Geusau sprak eerder dit jaar de verwachting uit dat nog meer grote klanten hun contracten niet zullen verlengen, al blijven grote opzeggingen nog uit.

Overnameprooi

Slechter gaat het met Docdata’s dochterbedrijf IAI. Dat is een beetje een vreemde eend in de bijt: een machinebouwer die systemen ontwikkelt voor onder meer het bewerken van zonnecellen en het beveiligen van paspoorten.

De resultaten van IAI blijven al een tijd achter: sinds halverwege vorig jaar zijn er amper nieuwe bestellingen binnengekomen. „Op alle fronten doet IAI het slechter dan verwacht”, aldus Martijn den Drijver, analist bij SNS Securities. Het roept de vraag op of IAI nog wel past bij de rest.

Al een tijdlang zijn er tekenen dat Docdata zelf een overnameprooi is: in analistenrapporten wordt sinds vorig jaar gespeculeerd op een overname. Bedrijven als PostNL en DHL breiden hun activiteiten op het gebied van webwinkels verder uit en voor hen zouden de distributiecentra van Docdata interessant kunnen zijn. De komende tijd moet blijken of het bedrijf zelfstandig kan blijven.

In de toekomststrategie die topman Alting von Geusau vorig jaar presenteerde, ligt de nadruk op het verbeteren van de bedrijfsvoering door middel van slimme data-analysetechnieken (big data) en het winstgevender maken van het bedrijf. Na snelle groei is het nu tijd om meer geld te verdienen voor Docdata, vindt hij.