Zonnevliegtuig onderbreekt reis om wereld tot april 2016

Zonnevliegtuig Solar Impulse 2 is tijdens een 120-urige vlucht zodanig beschadigd geraakt, dat het toestel zeker tot april 2016 aan de grond moet blijven. Maar de poging van de Zwitserse organisatie om als eerste om de wereld te vliegen met een vliegtuig op zonne-energie, is niet van de baan.

Deze archieffoto van 3 juli 2015 toont de Solar Impulse 2 na zijn landing in Hawaï. Foto: AP / Marco Garcia

Zonnevliegtuig Solar Impulse 2 is tijdens zijn poging om de eerste vlucht om de wereld op zonne-energie te maken zodanig beschadigd geraakt, dat het toestel zeker tot april 2016 aan de grond moet blijven. Dat meldt de Zwitserse organisatie achter het zonnevliegtuig op zijn website.

Twitter avatar solarimpulse SOLAR IMPULSE BREAKING NEWS: irreversible damage to overheated batteries in #Si2 pushes the second half of the #RTW to April 2016 http://t.co/VuInioo9fG

Het doel van het Solar Impulse-team is om rond de wereld te vliegen op zonne-energie en zo aandacht te vragen voor schone energie. Eerder deze maand verbrak het team nog het record van de langste solovlucht. Piloot André Borschberg (62) vloog in het zonnetoestel in 120 uur zo’n achtduizend kilometer van Japan naar Hawaï.

Oververhitte accu’s

De recordpoging had zijn prijs: in Hawaï bleek dat de accu’s van het vliegtuig oververhit waren geraakt. Afgelopen weekend ging de organisatie nog uit van een vertraging van twee tot drie weken. Nu blijkt de schade dus veel groter dan verwacht.

Een deel van de accu’s is tijdens de vlucht naar Hawaï onherstelbaar beschadigd en dient vervangen te worden. Daarnaast wil het team de komende maanden “verschillende opties” onderzoeken voor betere mogelijkheden om de temperatuur van de accu’s te reguleren tijdens lange vluchten en de algehele prestaties van het toestel verbeteren.

Uitstel betekent geen afstel

De ontwikkeling van Solar Impulse 2 begon in 2002 en heeft al 100 miljoen dollar gekost. In maart dit jaar begon het team in Abu Dhabi aan de poging om om de wereld te vliegen. De vlucht van Japan naar Hawaï was de achtste etappe; het team is nu ongeveer halverwege. Er staan nog vijf etappes gepland die het vliegtuig via New York en Europa moeten terugbrengen naar Abu Dhabi. De geplande aankomst was augustus dit jaar, inmiddels hoopt het team de reis om de wereld ”binnen 2016″ te kunnen afronden.

Met de lange onderbreking is het doel van het team om als eerste zonnevliegtuig om de wereld te vliegen niet van de baan, meldt de organisatie:

“Tegenslagen horen bij de uitdagingen van grensverleggende technische projecten. We proberen de eerste reis om de wereld in een vliegtuig op zonne-energie te volbrengen in 2016 en deze vertraging zal onze uiteindelijke doelen niet beïnvloeden.”