Kan jij raden welke muziek bij welke winkel hoort?

Foto HH

Wel eens de supermarkt uitgelopen met een hit in je hoofd? Dat lijkt misschien toevallig, maar is het niet. Over de muziek die je hoort in winkels, restaurants, cafés en zelfs bij banken is vaak goed nagedacht. Zo hopen de bedrijven je in een betere stemming te krijgen en te verleiden tot kopen.

Daar komt bij dat een ondernemer niet zomaar een radiozender of playlist van Spotify in zijn of haar zaak mag aanzetten. En dus zijn er bedrijven die speciaal voor andere bedrijven speellijsten maken. Zoals Mood Media, dat wereldwijd actief is, of Notice uit Nederland. Een kennismaking.

Hoe groter de zaak, hoe hoger de kosten

Eerst maar eens de regels. Om alleen al muziek of radio in het openbaar te mogen afspelen, heeft een ondernemer een licentie van auteurs- en artiestenrechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena nodig. Een kroegbaas met een café van ongeveer 70 vierkante meter betaalt daarvoor jaarlijks ruim 460 euro. Hoe groter de zaak, of hoe aanweziger de muziek, hoe hoger de kosten. Een nachtclub betaalt dus meer dan een eenmanszaak in ijzerwaar.

Dan de psychologie. Bedrijven als Mood Media (2.000 werknemers, in Nederland rond de 70) en Notice (30 werknemers) worden niet alleen ingehuurd omdat dat handig is met licenties. Zij verkopen, zoals Claudine Pickard, marketingmanager bij Mood Media, het omschrijft, een “in-store-beleving.” Muziek dus, maar ook video’s (“digital signage”, heet dat), geuren of ingesproken reclames. Alles om “het merk uit te dragen” of de klant op een bepaalde manier te beïnvloeden.

Kun jij aan de hand van een playlist raden in welke winkel je bent? Doe onze quiz.


Geluidsfragmenten zijn afkomstig van Mood Media. Voor volledige vermelding: zie onderaan.

“Bij een restaurant dat snel tafels wil wisselen, denk fastfoodrestarants, zet je iets meer uptempo-muziek op”, zegt Heleen Biemans, muziekprogrammeur bij het bedrijf. “Van uptempo-muziek gaat je hart sneller kloppen. Daardoor eet je sneller, en ben je ook sneller weer weg.” Niet alleen de muziek is dan ingesteld op een snelle doorloop: ook de stoelen (niet heel comfortabel) en het licht (fel) zijn dat.

Hunkemöller, Ikea, Adidas

Ook Notice bepaalt zo per klant wat geschikte muziek is. Kijk bijvoorbeeld naar Ikea, vertelt Dion Spiekerman, Hoofd Audio van Notice. Daar is de doelgroep “van 8 tot 88″, en dus moet er muziek gedraaid worden die iedereen aanspreekt. “Niet te langzaam, niet te snel, herkenbaar, en het moet geen irritatie oproepen.” Bij Adidas, klant van Notice, moet de muziek juist meer underground zijn. “Voor de flagshipstores in Shanghai, Seoul en Tokyo krijgen we als aanvulling lokale muziek aangeleverd.”

Zo zijn er meer voorbeelden. Voor lingerieketen Hunkemöller maakte Mood Media twee verschillende speellijsten: voor de flagshipstore een “sensuele, burlesque-achtige” en voor de gewone winkels een rustigere. “Want daar moeten de klanten om advies kunnen vragen”, zegt Biemans. Van theewinkelketen T2 Tea kreeg Notice dan weer het verzoek “obscure en juist niet herkenbare muziek” uit te zoeken, vertelt Spiekerman.

Bij Mood Media zijn volgens Pickard 850 internationale bedrijven klant. Toch maakte het bedrijf, genoteerd aan de beurs van Toronto, de afgelopen drie jaar verlies. Van Notice, dat niet beursgenoteerd is, zijn geen omzetcijfers bekend. De concurrentie is hoog, zegt Pickard, want de markt is moeilijk. “Het eerste waar winkels in slechte tijden op bezuinigen is de marketing in de winkels zelf.”

Onverstandig, vinden Mood Media en Notice natuurlijk. Spiekerman: “Dan heeft een bedrijf een hele goede marketingstrategie, alles klopt, maar laten ze het personeel in de winkel gewoon de radio aanzetten.”

Bekijk hier de volledige vermelding van de geluidsfragmenten.