Hiermee kun je al je favoriete muziek bundelen

Elke week belicht NRC Q een start-up met potentie. Deze week: zo zorg je dat al je favoriete muziek op één plek te beluisteren is.

Bedrijf: kollekt.fm
Oprichters: Boudewijn Geiger, Julian Gijsen, Mikel Porras en Rolf Dröge
Werknemers: 5

Je nichtje heeft een nieuwe artiest ontdekt en mailt je een YouTube-linkje. Een andere vriend stuurt je zijn playlist door via SoundCloud. Je volgt een paar vrienden via Spotify en hebt ook een paar sites in je rss-feed, waar je underground dj’s volgt die hun eigen muziek daarop zetten. Kortom: chaos. De start-up kollekt.fm wil al deze muziekbronnen bij elkaar brengen.

Wat is het?

Omdat de muziek zo gefragmenteerd verspreid is over internet (blogs, sites) en platforms (YouTube, Soundcloud, Spotify), wordt het voor een beetje muziekliefhebber al snel een zooitje. Kollekt.fm verzamelt al deze muziek voor je. Je meldt je aan op de site en zij combineren de muziek van allerlei verschillende bronnen binnen hun platform. Verder zorgen ze ervoor dat je veel simpeler muziek met vrienden kunt uitwisselen.

Hoe werkt het?

Je kunt muziek opzoeken of afspeellijsten maken – net zoals je dat doet in Spotify of YouTube. Maar je kunt ook een curator volgen, iemand met dezelfde muzieksmaak als jij, die de muziek voor je selecteert. Die curators krijgen op hun beurt de muziek weer binnen via een rss-feed voor muziek. Als je zegt dat je de muziek van blog X zo leuk vindt, dan verzamelen zij die muziek in een playlist. Ze geven vervolgens een seintje als er een nieuw nummer aan wordt toegevoegd. Zo hoef je niet steeds het blog te checken.

Verzamelen ze álle muziek?

Op dit moment hebben ze de premium muzieksites zoals Spotify of Apple Music er nog niet bij, dus halen ze de muziek van bronnen als YouTube, Soundcloud, Facebook en random internetpagina’s. Ze hebben ook een app, maar die is tot nu toe heel simpel. Ze zijn nu bijna een jaar fulltime bezig en streamen meer dan 12.000 uur muziek per maand.

Wat is het verdienmodel?

De site is gratis te gebruiken. De makers verdienen hun geld door websites te maken voor onder andere muziekfestivals en artiesten. Die linken ze dan weer naar hun platform.