De oervorm van de Matterhorn

Op 14 juli 1865 bereikten klimmers voor het eerst de piek van de Matterhorn. De oervorm van de berg blijft tot de verbeelding spreken, ook bij reclamemakers.

1976

Het moet uniek zijn in de bergsportwereld dat de wificode in een hotel overeenstemt met de hoogte van een berg: in Hotel Europe in het Zwitserse Zermatt is dat 4478. De scherpe rotspunt die de top van de Matterhorn markeert reikt 4478 meter de Alpenhemel in. Geen andere berg in Europa spreekt zozeer tot de verbeelding als de Matterhorn met zijn kenmerkende, driehoekige vorm als een scherpgeslepen brok glinsterend graniet, zijn ongenaakbaar steile, gladde flanken en de slanke hoorn.

Op 14 juli 1865 bereikten de Brit Edward Whymper en zes andere klimmers voor de eerste keer de piek, om 13:40 uur. Ze waren verwikkeld in een nek-aan-nekrace met een groep Italianen. De Erstbesteigung, nu 150 jaar geleden, viert het dorp Zermatt momenteel met tal van manifestaties, waaronder een lichtlijn van witte- en rode lampen die de route van de eerste beklimming volgt. Van de voet tot aan de top trekt het snoer ’s nachts een lichtend spoor over de Hörnligraat, nog steeds de bekendste route.

Ook speelt op een podium aan de rand van het dorp, met uitzicht op de berg, het theaterspektakel The Matterhorn Story waarin acteurs, gewapend met houweel, ijsbijl en touwen, de stoere klimpartij van toen imiteren. Jaarlijks trekt de berg duizenden klimmers. Er vallen helaas veel doden. De reuzenalp heeft een magische roep. Dat is vooral te danken aan de oervorm ervan: zo ziet een berg eruit.

De majesteitelijke berg prijkt niet alleen als icoon aan de Alpenhorizon, ook speelt hij een vooraanstaande rol in reclameobjecten voor de meest uiteenlopende doeleinden. De Matterhornparafernalia vormen een mini-Matterhorn op zich. Op de chocoladedoosjes van Toblerone staat het silhouet van de berg en het chocolaatje zelf heeft de vorm ervan. Toen de Rolling Stones in 1976 hun Tour of Europe maakten, stond het dynamische vijftal springend voor de Matterhorn, de haarlokken van Jagger waaiend naar de top.

Verder is er Matterhornbier, Matterhorndeodorant, shampoo, kleurpotloden van het befaamde merk Caran d’Ache, Parmezaanse Matterhornkaas, Japanse ijskoffie met het embleem van de Matterhorn erop. Zoals Salzburg zijn Mozartkugel heeft, zo heeft Zermatt zijn Matterhornkruidenschnapps, Matterhornwijn en, natuurlijk, Zwitserse Zermatthorloges.

Bij bergen denken we aan stilte en zuiverheid. Maar reclamemakers hebben daar andere ideeën over. In Jamaica brengen ze sigaretten aan de man met de frisse lucht van de Matterhorn als lokker en een Italiaans audiomerk adverteert met de imposante geluidstoren The Alpine Touch die de prachtberg naar de kroon steekt.