Literatuur, daar valt pas geld mee te verdienen

Vandaag komt de literaire blockbuster van het jaar uit: na 55 jaar verschijnt eindelijk het tweede boek van de Amerikaanse schrijver Harper Lee (89), Go Set A Watchman. De opvolger van To Kill A Mockingbird, de bestseller waarmee Lee in 1960 debuteerde.

De lancering in een paar indrukwekkende cijfers:

70

Zeventig landen lanceren vandaag het boek in boekwinkels en bibliotheken. In Nederland luidt de titel: Ga heen, zet een wachter.

40 miljoen

Van debuutroman To Kill A Mockingbird werden tot nu toe minstens 40 miljoen exemplaren verkocht, wereldwijd. Ter vergelijking:

Eerste druk van 2 miljoen, Engelstalig

Foto AFP

Harper Lee in 2007, op 81-jarige leeftijd. Foto AFP

Twee miljoen exemplaren, hardcover copies, zijn al gedrukt van Go Set A Watchman. Uitgever HarperCollins noemt het nu al de meest vooraf bestelde titel (hoeveel precies blijft geheim) sinds Harry Potter and the Deathly Hallows in 2007. Daar werden in eerste instantie 14 miljoen exemplaren van gedrukt, en gingen er de eerste 24 uur ruim 8 miljoen exemplaren over de toonbank.

Nederlandse oplage zit richting “iets met 5 cijfers”

Een precies aantal wil uitgeverij De Bezige Bij niet noemen, maar eerste drukoplage van de Nederlandse vertaling Ga heen, zet een wachter zit ergens in de buurt van “5 cijfers”, aldus hoofdredacteur fictie Peter van der Zwaag.

8.000 clicks

Het eerste hoofdstuk verscheen afgelopen zaterdag exclusief op NRC.nl, in de Nederlandse vertaling. Dat werd in de eerste twaalf uur al 8.000 keer gelezen.

Verwachte opbrengst: 30 à 33 miljoen dollar

1,8 miljoen papieren exemplaren en een miljoen digitale versies zullen er komend jaar van het boek worden verkocht in de VS, zo verwacht de New Yorkse literair agent Laurence Kirshbaum. Dat zou een opbrengst van 30 tot 33 miljoen dollar betekenen alleen al in Noord-Amerika. Mits het inderdaad zo’n grote hit wordt natuurlijk.

15 procent groei voor boeken

Je zou het misschien niet verwachten, maar boeken zitten enorm in de plus bij NewsCorp, het mediabedrijf van Rupert Murdoch. Uitgeverij HarperCollins is daar onderdeel van. Tv-zenders zoals Fox News en kranten als The Sun, waar News Corp vooral bekend van is, zakten het afgelopen jaar juist enorm in:

Journalistiek wordt dus steeds minder winstgevend voor News Corp, maar literatuur is een groeimarkt.