De politie sloeg terug met een interview

Wie: Marius Blok

Leeftijd: bekend bij de politie

Wat: Wijkagent in Den Haag

Waar: politie.nl

Op zijn vijftigste verjaardag werd de Haagse Erik Speltie, die lijdt aan het syndroom van Down, blij verrast: agenten uit de buurt bezorgden hem een taart. En dat niet alleen: Speltie, groot politiefan, werd ook nog eens tot ‘brigadier’ bevorderd. Zijn avontuur haalde Hart van Nederland (SBS6).

Dit verhaal komt van politie.nl, de officiële website van de Nederlandse Politie. De website dient onder andere als platform voor ‘nieuws’, maar ook voor verslagjes, verklaringen en blogs. Brigadier Kats uit Rotterdam over zijn bijna-aanrijding, hoofdagent Grootenboer over een heterdaadje. Een slim persbeleid: de verhalen zijn transparant en goed voor het imago.

Op politie.nl verscheen dinsdag, tegen acht uur in de ochtend, een bijna duizend woorden tellend interview met Marius Blok, wijkagent in de Schilderswijk. Bloks foto circuleerde online sinds het overlijden van de Arubaan Mitch Henriquez, die overleed bij een hardhandige arrestatie. De tekst: „Dit is de moordenaar van Mitch.”

Met het interview sloeg de politie terug op eigen grondgebied. Blok, die niets met de arrestatie te maken zou hebben gehad, zei „diep geraakt” te zijn. „Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen vanuit hun emotie of sensatiezucht klakkeloos zo’n bericht overnemen.” De politie verspreidde het interview om 8.21 uur via Twitter en om 8.26 uur via Facebook. Marius Blok werd trending topic.

Even later dook het bericht opnieuw op, nu ingekort. Op de website van RTL Nieuws (10.25 uur), bij persdienst ANP (10.49 uur) en op de website van de NOS (11.04 uur). „Pseudojournalistieke pr”, tweette Alexander Pleijter, lector Journalistiek en Innovatie. Was de informatie wel gecheckt? Bij geen van de berichten was een auteursnaam vermeld. Wel een bron: politie.nl.

Moesten journalisten überhaupt melding maken van de geruchten? Was het nodig om Blok nog te spreken? De politie had immers al een kant-en-klaar artikel, dat door het journalistieke genre betrouwbaar leek. Of het klopte leek naar de achtergrond te verdwijnen. Net als het feit dat de politie een instantie is met belangen en een pr-afdeling.

Overigens werkt die niet altíjd vlekkeloos. Denk aan wijkagent André Schutten, die vorig jaar een foto van zijn dienstwapen op Twitter zette. „Mijn nieuwe vriend voor de rest van mijn loopbaan”, schreef hij erbij. „Ik zeg maar zo: Don’t f…. with the wijkagent!”

Ruim tweehonderd retweets. Op politie.nl bleef het stil.