Zonder grote motoren doe je niet mee

Een ploegentijdrit op de negende dag van de Tour, is dat wel eerlijk? Ik denk het niet. Normaal gesproken wordt die verreden in het openingsweekeinde. Dit jaar dus niet. De ploegen van de topfavorieten waren gelukkig nog allemaal intact.

Maar neem nou Orica-GreenEdge. Normaal gezien een kandidaat winnaar. Nu gedegradeerd tot een deelnemer die met zes man alleen ten doel had gezamenlijk de finish te halen. En ook bij andere ploegen werden renners gemist of waren coureurs geblesseerd. Een ploegentijdrit rijden zonder Cancellara, Dumoulin of Tony Martin scheelt zo al minimaal een halve minuut.

Want dat is het geheim van een ploegentijdrit. Zonder enkele grote motoren doe je gewoon niet mee voor een topklassering. Bij BMC waren die er met mannen als Dennis en Van Garderen, bij Sky met Froome en Porte en bij Movistar met Malori, Dowsett en Valverde. Mannen die het tempo opvoeren en heel lang kunnen vasthouden. Aan de anderen de taak de snelheid niet te laten terugvallen.

Eenmaal heb ik in de winnende ploeg gezeten tijdens een ploegentijdrit in de Tour. In 1988 met Panasonic. En ook daar was de verdeling: enkele tijdritspecialisten met daarnaast mannen die het hoge tempo konden vasthouden. Natuurlijk is de vorm van de dag belangrijk, maar als de balans in het team goed is dan doe je mee voor de winst. Ik kan me nog herinneren dat ik ontzettend heb afgezien. Iedereen voerde zijn taak perfect uit en het tempo lag ontzettend hoog. Het was een klein uur lang op de limiet van je kunnen rijden. Schitterend om mee te maken. Het enige moment dat je echt als team kan winnen.

Gisteren was het een relatief korte ploegentijdrit en daarom bleven de verschillen beperkt. Jammer alleen dat de Nederlanders niet echt in het spel voorkwamen. De klassementsrenners Mollema en Gesink verloren kostbare tijd. Maar een toptienklassering in Parijs zit er voor beiden zeker nog in. Ze ogen nog fris en ‘hun’ terrein komt eraan. Froome heeft al verschillende concurrenten op behoorlijke achterstand gezet. Mannen als Quintana, Contador en Nibali zullen de aanval moeten kiezen. Laat maar komen die bergen!