Zelf de tijd bevriezen met een soort Matrix-app

Een film in bullet time schieten kan binnenkort gewoon thuis, met een smartphone.

Filmbeelden uit The Matrix.

Via een nieuwe app kan een handjevol mensen met hun smartphone al een bullet time filmpje maken. In zo’n scène ‘bevriest’ de tijd, en wordt een object van meerdere kanten verkend.

Bullet time is een inmiddels veelgebruikte special effect in films en reclames. In bullet time vertraagt de tijd, terwijl de camera nog beweegt. De techniek werd populair door de sf-trilogie The Matrix, waarvan het eerste deel in 1999 uitkwam. In een klassieke scène in die film worden vliegende kogels zichtbaar terwijl de camera rond de hoofdpersoon Neo draait.

Voor een bullet time filmpje is nu nog een dure, bewerkelijke opstelling nodig van honderden camera’s – vaak bevestigd op een grote cirkelvormige rails – die met speciale sluiterkabels aan elkaar zijn verbonden zodat ze precies gelijktijdig een beeld opnemen.

Drie computerwetenschappers hebben een eenvoudiger en goedkoper alternatief ontwikkeld (een van hen werkt bij softwarebedrijf Adobe). Ze beschreven de app, genaamd CamSwarm, eerder deze week op arXiv, een site die voorpublicaties van wetenschappelijke artikelen plaatst. Voor een goede opname moeten fotografen wel op gelijke afstand van elkaar staan, en precies tegelijk een opname starten.

Een QR-code en dan met verschillende smartphones opnemen

De wetenschappers lieten hun app door proefpersonen testen in drie situaties: iemand speelt biljart, iemand springt in de lucht, iemand demonstreert een vechtsport. Afhankelijk of de camera’s al dan niet gesynchroniseerd waren, hadden ze drie of vier pogingen nodig om een goed bullet time filmpje te maken.

De onderzoekers schrijven dat ze hun app verder willen verbeteren en voor bijvoorbeeld drones geschikt willen maken.

De opname begint als één van de deelnemers op zijn smartphone de app start. Op het scherm verschijnt een QR-code die door de anderen gescand kan worden. Een van hen bepaalt vervolgens hoe een mens of object in beeld komt, binnen een kader. Dat kader wordt doorgestuurd naar de andere telefoons. Linksboven in het scherm staat aangegeven onder welke hoek de aangrenzende camera’s staan, linksonder staat de positie van de afzonderlijke camera’s. Het is zaak om de camera’s op een gelijke afstand van elkaar te krijgen.

Om de camera’s allemaal op hetzelfde moment te laten starten, geeft de leidende smartphone een aftelsignaal (5 seconden, 4, 3....) dat door de andere apparaten werd opgepikt – één enkel signaal werkte niet goed.

Vervolgens zijn er twee mogelijkheden, afhankelijk of de deelnemers foto’s of filmpjes hebben gemaakt. Foto’s kunnen van verschillende kanten worden bekeken, eenvoudigweg door de telefoon te draaien.

Zijn er filmpjes gemaakt, dan ziet een gebruiker die links op het scherm onder elkaar weergegeven. Hij kan kiezen met welk filmpje hij wil beginnen, en hoe lang dat moet afspelen voordat hij overschakelt op bullet time. De software vult de beelden tussen begin- en eindpositie in en maakt er een bullet time filmpje van.