Overname groot televisiebedrijf CMI

CMI, het grote Nederlandse bedrijf voor televisietechniek, is verkocht aan de Amerikaanse branchegenoot NEP. Zo meldt het Hilversumse bedrijf.

CMI-dochter Dutchview is de technische kracht achter dagelijkse programma’s als DWDD, Pauw, RTL Nieuws, RTL Boulevard, Hart van Nederland. En momenteel: Tour du Jour en de registratie van het North Sea Jazz Festival.

Bij CMI werken zevenhonderd mensen. Het bedrijf heeft een jaaromzet van zo’n 100 miljoen euro en draaide vorig jaar een netto verlies van 2,3 miljoen euro. Het bedrijf is gespecialiseerd in het registreren van sport- en muziekevenementen en live-tv.

Met de dochterondernemingen Dutchview (een geprivatiseerde afsplitsing van de NOB) en Infostrada verzorgt CMI de tv-techniek voor vele programma’s van de publieke omroep NPO, RTL en FOX. Dutchview heeft vijf uitzendwagens en tien studio’s in Hilversum en Amsterdam. Infostrada is onder meer actief op de groeiende video on demand-markt.

NEP Group, opgericht in 1986, is een groot Amerikaans facilitair tv-bedrijf met 1.500 werknemers, 118 uitzendwagens en 46 studio’s in 65 landen. Het bedrijf verzorgt onder meer de tv-techniek bij de Oscars en andere grote prijzengala’s, de Super Bowl, de Champions League, het WK voetbal en de Olympische Spelen.

NEP had in 2014 een jaaromzet van 398 miljoen euro en draaide een netto verlies van 37 miljoen euro. Eind juni diende het bedrijf een aanvraag in voor een beursgang in New York.