Hollywoodfilms van een paar seconden? Laat dan alleen de niet-blanke acteurs nog praten

Screenshot via YouTube/Dylan Marron

American Hustle? Nog geen veertig seconden. Moonrise Kingdom? Zes. Noah? Nul komma nul. Nee, er blijft bijzonder weinig over van veel films als je alleen de momenten meetelt wanneer er een niet-blank personage praat. Dylan Marron heeft een hit te pakken met zijn Tumblr-pagina Every Single Word, bedoeld om het grote gebrek aan diversiteit in Hollywood te laten zien.

Moonrise Kingdom:

De 27-jarige Marron, zelf Venezolaans-Amerikaans, zegt tegen The Washington Post dat het project al een lange voorgeschiedenis had. Hij zag zichzelf vroeger “als ‘bruine’ jongen” in de bioscoop nooit terug op het scherm. “Maar als je wat jonger bent, beschik je nog niet echt over de middelen om je af te vragen waarom, of denk je niet eens te vragen waarom. Je accepteert het als de werkelijkheid.”

American Hustle:

‘Je bent heel, eh, specifiek’

Maar Marron is ook zelf acteur en toneelschrijver. En hij krijgt maar moeilijk werk. Ook omdat hij homo is, maar volgens hem vooral omdat hij gekleurd is:

“Ze zeggen het op verschillende niveaus. Sommigen zijn heel expliciet, sommigen niet. Sommigen zeggen “laten we even kijken hoeveel er daadwerkelijk beschikbaar is” of “ik weet niet hoeveel er is voor jouw type”. Het is grappig hoeveel eufemismen er daarvoor zijn: “Ja, ik houd mijn ogen open, maar je bent erg specifiek.” Dat is zo’n grappige manier om het te formuleren. Je bent heel ‘bruin’. Je bent heel ‘specifiek’. Het voelt alsof hoeveel ik ook heb gedaan, hoeveel ervaring ik ook heb, hoeveel ik te ook te zeggen heb, het talent niet uitmaakt.”

Into the Woods:

Hollywood loopt achter

Met zijn project probeert Marron erachter te komen waarom hij deze reactie krijgt. Het antwoord: Hollywood is ongelofelijk wit. En dat is geen nieuwe informatie. Volgens het Hollywood Diversity Report 2015 (pdf) van universiteit UCLA zijn minderheden ondanks een kleine verbetering ten opzichte van jaren geleden nog steeds bijzonder ondervertegenwoordigd op het witte doek.

In de films die in 2011, 2012 en 2013 in de Verenigde Staten in de bioscoop kwamen, was de hoofdrolspeler in respectievelijk 10,5, 15,1 en 16,7 procent niet-blank. Soortgelijke percentages gelden ook voor regisseurs. En dan dit gegeven: zo’n 40 procent van de Amerikaanse bevolking is niet-blank.

Vox schrijft dat Hollywood meer en meer achterblijft bij televisie in de VS. Daar zijn de afgelopen tijd grote stappen genomen met shows als Black-ish, een goed ontvangen serie over een Afro-Amerikaans gezin en Fresh Off the Boat, de eerste Amerikaanse sitcom in twintig jaar met een Aziatisch-Amerikaanse familie in de hoofdrollen. Ook de serie Empire op Fox is een groot succes gebleken, wat volgens Vox aantoont dat er “niet alleen publiek is voor series die om niet-blanke personages draaien”, maar dat ze “ook nog eens enorm succesvol kunnen zijn”.

Meer video’s van Marron vind je op zijn YouTubekanaal