Heerlijk, helder en hot in Birma

waarom Heineken gisteren zijn eerste fabriek opende in Birma. En waarom het eerder in Birma misging met de bierfabrikant.

Een werknemer inspecteert bierflesjes in de gisteren geopende Heineken-fabriek in de Birmese stad Rangoon. Foto EPA

Birma is booming. Gisteren opende Heineken een fabriek in Rangoon, de grootste stad van het land. Daarmee gaat de brouwer direct de strijd aan met het Deense Carlsberg, dat er in mei al een nieuwe fabriek neerzette. Kosten: omgerekend zo’n 53 miljoen euro. Inzet: 53 miljoen Birmezen die steeds dorstiger worden.

Drie redenen waarom Heineken in Birma wil zitten. En waarom het eerder misging.

1. Omdat Azië groeit

In Europa valt op dit moment weinig groei te halen voor de Nederlandse biermaker. Daar nam de omzet afgelopen jaar iets af, zo’n twee procent. Daarom is de brouwer op zoek naar nieuwe markten, in Afrika en Azië.

Eigenlijk hoopt Heineken dat Birma net zo’n succes wordt als Vietnam, legt Charles Armitstead, woordvoerder van Heineken uit. Dat land groeide de afgelopen twee decennia uit tot de op twee na grootste afzetmarkt van het bedrijf, na Mexico en Nigeria.

2. Omdat ze dorst hebben

Nu drinken Birmezen jaarlijks nog maar 3 liter bier per persoon. Dat kan de komende jaren alleen maar meer worden, denkt Heineken-woordvoerder Armitstead. „Want de bevolking groeit, verhuist naar de stad en heeft steeds meer te besteden.” Ter vergelijking: in Nederland drinken we jaarlijks zo’n 72,6 liter per persoon.

De nieuwe fabriek van Heineken kan 33 miljoen liter bier per jaar maken. Dat zijn zo’n honderd miljoen vaasjes.

3. Omdat het mag

Jarenlang was Birma een dictatuur. Daarom had Europa sancties opgelegd voor de handel met Birma. Die zijn in 2012 opgeheven, omdat Europa vindt dat het beter gaat in Birma.

En dus kunnen bedrijven als Carlsberg en Heineken nu strijden om de Birmese bierdrinker. „Er is een toenemende mate van erkenning voor de vooruitgang die Myanmar maakt in zijn politieke en sociale hervormingen,” zei Jean-François van Boxmeer, bestuursvoorzitter van Heineken twee jaar geleden bij het tekenen van de investeringsovereenkomst voor de fabriek. „Dankzij onze investeringen, door het creëren van banen, en ons wereldwijde beleid geloof ik dat we dit proces kunnen ondersteunen,” zei hij.

4. Toch ging het eerder mis

Het is niet de eerste keer dat Heineken actief is in Myanmar. De brouwer wilde er al een fabriek bouwen toen er nog wel een dictatuur was. Net als Carlsberg trouwens. Maar toen diverse landen het Hollandse bier daarom dreigden te boycotten, zagen de bedrijven daarvan af.