Vader van Nintendo’s Wii overleden

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De dood van Nintendo’s bestuursvoorzitter Satoru Iwata is een kort berichtje bij Quartz, maar veel groter nieuws in Japan. Iwata (55) stierf aan kanker. In een brief maakte Nintendo zijn dood bekend, meldt de Japan Times.

Iwatu begon als programmeur en leidde het bedrijf sinds 2002. Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor verdrievoudiging van de omzet, dankzij hits als Game Boy Advanced SP en de Wii. Nintendo moest omzet inleveren door de opkomst van de smartphone, waar je óók spelletjes op kan spelen.

Vorig jaar zei Iwata dat hij zijn salaris gedurende een paar maanden zou halveren om het verlies van een aantal mislukte projecten (Donkey Kong, Pokemon) goed te maken. In eerste instantie wilde Iwata niet toegeven dat Nintendo aan alle kanten werd ingehaald. Later draaide hij bij:

De wereld verandert. Ieder bedrijf dat niet met die verandering om gaat, zal ten onder gaan.

De waarde van een aandeel Nintendo steeg maandagochtend met 4,1 procent.

Chinese satelliet gaat vliegtuigen volgen

Het verdwenen Maleisische vliegtuig MH370 is een nachtmerrie die de Chinezen niet nog eens willen beleven. Daarom gaat de Chinese organisatie voor burgerluchtvaart een Chinees satelliet systeem gebruiken om passagiersvliegtuigen te volgen, meldt China Daily.

Het systeem heet het Beidou satelliet navigatie Systeem (BDS) en zal eerst uitgebreid getest worden voor het wordt toegepast op passagiersvluchten of cargovluchten. BDS is al geschikt voor navigatie, het versturen van berichten of het opsporen van vliegtuigen. Het systeem kan ook ingezet worden bij reddingsoperaties.

De BDS satelliet werd in 2000 gelanceerd als alternatief voor buitenlandse navigatiesystemen. Vooralsnog kan BDS de Aziatische regio en de Stille Oceaan in de gaten houden. In 2020 moeten er 35 satellieten rond de aarde cirkelen voor een wereldwijde netwerk.

Tekort aan piloten biedt kansen

Het tekort aan piloten groeit enorm in Azië. Naar verwachting zijn er over vijftien jaar 230 duizend piloten nodig, 4,5 keer zoveel piloten als er nu aan het werk zijn. Asia Nikkei Review schrijft over de zakelijke mogelijkheden die die groei biedt. Er is namelijk een groot tekort aan opleidingsfaciliteiten.

Nu al is er in Azië een tekort van negenduizend piloten per jaar. Het Japanse ANA Holdings (All Nippon Airlines) heeft daarom samen met het Thaise Nok Airlines en Assumption Universiteit een trainingscentrum geopend. ANA kocht de Amerikaanse trainingsbedrijf Pan Am in 2013. Nu functioneert de Aziatische tak van het trainingsbureau in Bangkok 24 uur per dag.

Ook Singapore Airlines heeft de dollartekens gezien. De luchtvaartmaatschappij opent volgend jaar het Airbus Asia Training Centrum. Er worden naar verwachting tienduizend piloten per jaar opgeleid.