Meer dan een broodje döner

Er komen steeds meer halalrestaurants waar je goed en gezond kunt eten. „Een Turkse pizza is lekker, maar je gaat niet een avond in zo'n fastfoodzaak zitten.” 

Foto: David Galjaard Foto David Galjaard

Zachte Arabische muziek op de achtergrond. Restaurant Madera House in Rotterdam stroomt tegen half tien langzaam vol. Op de gedekte tafels staan schaaltjes dadels. Tegen tienen wordt op elk bord een kommetje gezet met harira-soep, traditionele Marokkaanse soep waarmee het vasten wordt verbroken. Het is lastig voor de gasten om er niet naar te staren. Het is ramadan. Pas even na tien uur is de zon echt onder en mag er eindelijk gegeten en gedronken worden.

Madera House is een halalrestaurant. Het zit avond aan avond vol. En niet alleen tijdens de ramadan. Donderdag is de laatste dag. Daarna zullen moslims ook weer overdag komen. De tijd dat zij in een niet-halalrestaurant een vis- of vegetarisch gerecht moesten bestellen, is voorbij. Er komen steeds meer hippe halalrestaurants bij.

Ferukh Ahmed is mede-eigenaar van lunchroom Espresso Dates (ook halal) in Rotterdam, vlakbij Madera House. Hij heeft de halalrestaurants de afgelopen jaren overal zien oppoppen. „De doelgroep groeit. Het zijn vaak tweeverdieners en die hebben meer geld te besteden. Ze willen lekker buiten de deur kunnen eten. En niet alleen Turkse of Marokkaanse gerechten. Dat eten ze thuis wel.”

Afgelopen week nog at Ferukh Ahmed in Smeagol. Een Argentijns halal steakhouse in Eindhoven. „Afgeladen vol.” Hij zat aan tafel met zijn vriend Mounir Toub, tv-kok bij 24 Kitchen en docent aan de horecaopleiding van het Summa college in Eindhoven. Toub: „Ik eet er minstens een keer per maand met mijn vrouw. Dan let ik niet op de prijs, dan wil ik gewoon heel lekker eten. Een avondje uit. De tijd dat je een frietje ging halen met je date is voorbij.”

Een goed halalrestaurant is goud waard, zegt Toub. Tien jaar reed hij van Helmond naar Rotterdam om te eten in het Marokkaanse restaurant Safir, op Zuid. Dichterbij was niets bijzonders. Alleen fastfood als broodjes Döner en Turkse pizza. Ook best lekker op z’n tijd, maar je gaat niet gezellig een avond zitten in zo’n zaak. „Ik ben een Bourgondiër. Ik hou van lekker eten. Ik eet graag in een sterrenrestaurant, die zijn er nog niet halal. Maar als kok weet ik wel in welke sauzen alcohol kan zitten. Ik kies zorgvuldig of overleg even.”

Om ook niet-moslims te trekken, schenken halalrestaurants vaak wel alcohol. Bazar in Rotterdam en Amsterdam bijvoorbeeld, met een baaierd aan Noord-Afrikaanse gerechten, is populair bij moslims én autochtonen. Net als Marrakez in Haarlem en Noara’s in Amsterdam. Toch ziet Toub de afgelopen jaren ook een toename van halalrestaurants die geen alcohol serveren, zoals Madera House en Smeagol, in Amsterdam Mozo (traditioneel Marokkaans) en in Rotterdam Le Souq dat binnen een jaar drie filialen opende, waaronder een in de markthal. Mounir Toub: „Die missen wellicht niet-moslims die graag een wijntje bij het eten drinken. Maar ze trekken de groep die zich niet prettig voelt in een restaurant waar alcohol wordt geschonken.”

Wel of geen alcohol kan Mounia Elouachoun (35) niet schelen. Als anderen drinken, stoort het haar niet. Ze dineert met vriendinnen in Madera House. „Het leuke van dit restaurant is dat je jezelf kan zijn. Iedereen is gelijk. Iedereen heeft de hele dag gevast. Er wordt niet naar je gekeken omdat je een hoofddoek draagt of zo.”

Ashraf Ballari, eigenaar van Madera House, zag die doelgroep die snakte naar leuke plekken. Hij verkocht zijn wokrestaurants en opende begin 2014 Madera House met Hicham el Fakiri. Met een oosterse touch qua inrichting. Het publiek is gemêleerd. Stellen, families die een verjaardag vieren, maar vooral veel (jonge) vrouwen. „Vrouwen zijn de trendsetters. Die blijven ook het langst hangen.”

Veel Marokkaans-Nederlandse meisjes en vrouwen zien een restaurant-bezoek met een groep vriendinnen als een avondje uit, zegt Hoda Hamdaoui, hoofdredacteur van hoda het lifestyle magazine over de Marokkaans-Nederlandse vrouw. „Autochtone vrouwen gaan misschien naar een kroeg of een dancing, dat zullen Marokkaanse Nederlanders minder snel doen.”

Belgische worstjes

Hoda Hamdaoui vindt de groeiende keuze aan restaurants een zegen. „Nog niet zo lang geleden was het buiten de Randstad lastig om aan halalvlees te komen.” Ze groeide op in Veenendaal. „Soms kreeg ik worstjes. Die moesten dan speciaal uit België komen. Alleen op vakantie in Marokko konden we zonder er over na te denken een vleesgerecht bestellen.”

Ferukh Ahmed en Mounir Toub verwachten nog meer nieuwe halalrestaurants. Jongeren zijn creatief en ondernemend, zien zij. Toub: „Ze starten makkelijk een nieuwe zaak.” Het levert steeds weer verrassingen op: In Rotterdam begonnen drie ondernemers kort geleden een halal hamburgertent (Burger House) met halal-burgers op z’n Marokkaans, Japans, Mexicaans en Andalusisch. In Amsterdam opende een Marokkaanse Nederlander een restaurant met zijn moeder als kok. Ook gaan er geruchten over een halal sushirestaurant. (In sushi zit meestal vis, dus halal, maar soms wordt een scheutje rijstwijn gebruikt bij de bereiding.)

Er is meer aandacht voor gezonde voeding, zegt Toub. Dat is een bredere trend. Halalrestaurants spelen daarop in en trekken daarmee publiek. Overigens ook van niet-moslims die soms niet eens weten dat een restaurant halal is, maar het eten gewoon lekker vinden. Espresso Dates (ontbijt en lunch) gebruikt verse, lokale producten, vaak biologisch. Madera House serveert smoothies met vers fruit en superfoods en biologische steaks. Biologisch halal is inmiddels ook beschikbaar voor particulieren, maar de groep die het koopt is nog heel klein.

„Eten is voor Marokkaanse, Turkse, Pakistaanse, Hindoestaanse en Surinaamse Nederlanders vaak veel belangrijker dan voor autochtone Hollanders”, zegt Hoda Hamdaoui, „Als ik naar een netwerkborrel met vooral autochtonen ga, dan stop ik altijd iets in mijn tas om te eten”, zegt ze. „Het draait daar vooral om de drank. Als ik naar een Marokkaanse bijeenkomst ga, hoef ik echt niets mee te nemen.”