Voorpret is passé. Boek ook een verrassingsreis

foto EPA

Je vakantie gepland? En al eindeloos aan het staren naar foto’s van het zandstrand waar je over een paar weken ligt? Of weet je al op welk terras je je eerste sangria drinkt?

Niet iedereen zit te wachten op al die voorpret. Je kunt natuurlijk ook een verrassingsreis boeken. Een wat? Vijf vragen.

1. Wat is een verrassingsreis?

Simpel: een reis waar je de bestemming nog niet van weet als je boekt. Je hoort dat in de weken voor je vertrek of pas op het vliegveld, zoals bij srprs.me (23 medewerkers).

En dat gaat dan ongeveer zo:

Je kan zelf wel een thema van je reis kiezen - bijvoorbeeld zon of stad -, een budget en je kan aangeven naar welke steden je écht niet wil. En dan: de planning uit handen geven.

2. Waarom zou je het willen?

Soms is het goedkoper. Je vult dan de plekken op in het vliegtuig en het hotel die anders open zouden blijven. Een woordvoerder van reisorganisatie Bebsy:

“We scheppen hierbij wel een bepaalde verwachting, want het gaat om een budgetvriendelijke reis.”

Maar bij websites die bewust verrassingsreizen aanbieden, is de prijs net zoals normaal. “Mensen doen het voor het avontuur”, zegt Jasper Nickmann van opverrassing.nl (eenmanszaak, ongeveer tien boekingen per week).

Raymond Klompsma van srprs.me:

“Het voorkomt dat reizigers hun vakantie kapot googlen. Nu komen ze aan, gaan ze op een terras zitten en vragen ze de ober waar ze heen moeten.”

3. Wie bieden het aan?

Veel grote reisorganisaties, zoals Corendon, TUI, Thomas Cook en Sundio doen het niet. Omdat deze zich meer richten op mensen die ongeveer weten wat ze willen, de zogenoemde mainstream.

Een woordvoerder van Sundio:

“Voor de verrassingsreizen is zeker een bepaalde markt. Maar het is nog wel een niche.”

En in die niche zijn nu een aantal bedrijven gaan zitten. Zoals verrassingstickets.nl, Eurocult, srprs.me en opverrassing.nl. Thomas Cook is met een dergelijk concept tien jaar geleden juist gestopt, omdat “mensen bepaalde verwachtingen hebben bij een reis waar je vaak niet aan kan voldoen”.

4. Wat kost het?

Dat is - logisch - afhankelijk van het type reis. Belangrijker is natuurlijk de vraag: kost het hetzelfde als wat je betaalt als je zelf boekt? De Consumentenbond deed eerder dit jaar een proef. Ze boekten een verrassingsreis en keken, nadat de bestemming bekend was gemaakt, hoe duur het zou zijn als ze de reis zonder verrassingselement zouden boeken. Conclusie? De via verrassingstickets.nl en Bebsy.nl geboekte reizen konden goedkoper.

Bij srprs.me kwam de goedkoopste prijs precies overeen met dat wat werd beloofd - ongeveer 85 procent van het door jou betaalde bedrag gaat naar de reis, de rest is voor het pand en de medewerkers.

5. Hoe loopt het?

Brancheorganisatie ANVR heeft geen precieze getallen. Onderzoeksbureau NBTC-NIPO ziet wel “een trend dat mensen verrast willen worden”, maar de groep is nog te klein om in cijfers terug te zien.

Jasper Nickmann van opverrassing.nl krijgt steeds meer boekingen binnen, nu ongeveer tien per week. Srprs.me - dat nu iets meer dan een jaar bestaat (sinds april 2014) - heeft al 7.000 mensen op reis gestuurd, zo’n 3.500 boekingen. Waarvan 80 procent stedentrips van drie tot vier dagen. Klompsma:

“Onze ambitie is 30 procent groei per maand en gezien de laatste maanden is dit zeker haalbaar. Er is markt voor.”

Is er inderdaad markt voor? Trendwatcher Hans Van Leeuwen:

“Het is steeds meer een trend dat de consument gewoon weg wil, het maakt niet uit waarheen.”