Kostumerige jurken van petflessen en muziek van DJ Tiësto

is door nadruk op commercie in plaats van talent geen goede spiegel van de Nederlandse mode

Show van Aziz Bekkaoui foto team peter stigter

Al sinds het vertrek van programmadirecteur Carlo Wijnands in maart vorig jaar is er kritiek op de halfjaarlijkse Amsterdam Fashion Week. Zowel grote namen als de veelbelovendste jonge talenten van nu ontbreken. Daarvoor in de plaats zijn er commerciële merken als Oilily en shows met namen als ‘Political Catwalk’ en ‘Fashion meets Theatre’ gekomen, aangevuld met wel erg onervaren jong talent. Een dwarsdoorsnede van wat er nu speelt in de Nederlandse mode is het in elk geval niet.

Het evenement opende gisteravond op het Amsterdamse Westergasterrein. De modeweek is ooit in leven geroepen als springplank voor jong Nederlands talent, maar de avond stond in het teken van oudgedienden. Hoofdact was Monique Collignon: als couturier al sinds 1990 geliefd onder societydames. Ze gaf een theatrale show met kostumerige jurken die niet veel te maken hebben met de mode van nu. De van gerecyclede PET-flessen gemaakte stoffen en de door Tiësto samengestelde soundtrack maakten het er niet jonger of frisser op.

De Raad van Advies (zes doorgewinterde modeprofessionals die de directie adviseren bij het samenstellen van het programma) schijnt het niet eens te zijn geweest met deze keuze, maar de organisatie meldt desgevraagd ook rekening te moeten houden met de wensen van de hoofdsponsor.

Eerder op de avond was het de beurt aan de Marokkaans-Nederlandse ontwerper Aziz Bekkaoui, ook bepaald geen beginner. In 1996 won hij de hoofdprijs op het internationaal smaakmakende festival Hyères, hij heeft vaak tijdens de mannenmodeweek in Parijs geshowd en rekent kunstenaar Marina Abramovic tot zijn vaste klanten.

Gisteravond toonde hij zijn collectie ‘United Origins’. Sportieve elementen kwamen er samen met verfijnde borduursels, er was amper onderscheid tussen mannen- en vrouwenmode en modellen van alle soorten en maten liepen door elkaar, onder wie rapper Yes-R. Tussendoor was er in de kleinere zaal nog een show van de pas drie jaar afgestudeerde ontwerpster Judith van Vliet, samen met accessoire-ontwerper Chris van den Elzen. De collectie vol ongebruikelijke materialen had beter gepast op een minder prominente plek.

Er is hoop voor volgend seizoen, want dan is er na drie seizoenen weer een creatief directeur. Iris Ruisch, talentscout bij recruitmentbureau HTNK, begint op 1 september.