De saaiste etappe is nu spannend

Filmpjes vanuit het peloton vertellen het verhaal van wielrennen pas echt. Wat saai lijkt vanuit de helikopter is chaotisch op de weg. En dat kun je nu zien. „Een revolutie”, vindt de ploegbaas van Team LottoNL-Jumbo.

Zdenek Stybar die op de citadel naar de finish ‘zomaar’ wegrijdt en de zesde etappe wint. Gele-truidrager Tony Martin die ‘zomaar’ van links uitwijkt naar rechts, valt, en naar later blijkt zijn sleutelbeen breekt en moet opgeven. De tv-kijker ziet veel. Maar wat er nou precies gebeurde? Kleine cameraatjes op de fiets zien echt alles. Nu pas beschikbaar na afloop van de koers, straks ook live. „We willen de fan in het peloton brengen”, zegt Richard Plugge.

De baas van de Nederlandse ploeg LottoNL-Jumbo spreekt van een „revolutie”, die het wielrennen in de eerste Tourweek achter de schermen beleeft. Of beter: op het scherm. Filmpjes van huiveringwekkende valpartijen van ‘zijn’ renners Laurens ten Dam en Steven Kruijswijk waren een hit op internet. „Dit geeft een schitterend inkijkje”, zegt Plugge. „We krijgen vooral veel reacties van jongere kijkers. Dit is een nieuwe manier van wielrennen beleven. Als we straks een massasprint zo in beeld kunnen brengen en ook nog live, dan zijn we helemaal vertrokken.”

Wandeletappe is spectaculair

Weg met de traditionele wandeletappes, zoals gisteren van Abbeville naar Le Havre. Drie vroege vluchters en Daniel Teklehaimanot als eerste Afrikaanse bergkoning in de Tour? Leuk. Tien minuten spektakel op het eind? Fascinerend. Maar die drie of vier uur ervoor? „Dit was inderdaad een wandeletappe”, geeft Plugge toe. Zelfs met de modernste middelen lastig spannend te maken.

„Maar over woensdag schreef de pers ook dat het een saaie, gecontroleerde etappe was”, werpt Paul Martens bij de teambus aan de finish in Le Havre tegen. De Duitse renner van LottoNL-Jumbo beleefde de vijfde etappe in wind en regen totaal anders. „Het was de hele dag één grote chaos. Die filmpjes vanuit het peloton vertellen het verhaal pas echt. Het was superspectaculair.”

Een sport van verhalen wordt meer en meer sport in beeld. „Vanuit een helikopter zie je nooit wat je nu kunt zien van binnenuit”, stelt Plugge. De voormalig journalist is een van de aanjagers achter het project met de minicameraatjes, namens elf profploegen die verenigd onder de naam Velon de wielersport nieuwe impulsen willen geven. Plannen voor de nieuwe coverage waren er al eerder. „De Tour is natuurlijk het ideale podium om met zulke ontwikkelingen te komen.”

„Vorig jaar vroeg de Tourorganisatie aan ons of ze het mochten gebruiken in hun wedstrijd”, vertelt Plugge. „Het zal de eerste keer zijn in honderd jaar dat ASO iets vraagt aan de ploegen.” Na een proefjaar begon de samenwerking dit jaar echt. „ASO heeft de rechten voor de live-uitzendingen, wij hebben de rechten voor alles daarbuiten. Dus we profiteren er allebei van. Het hele wielrennen profiteert.”

Ook de ploegen profiteren

In het feit dat ook de ploegen profiteren schuilt de revolutie waar Plugge van spreekt. Tot nu toe verdwijnt de zorgvuldig geheim gehouden opbrengst van de tv-rechten van de Tour in de zakken van organisator ASO, die daarmee is gegarandeerd van de macht in de wielerwereld. Ploegen waren tot nu toe voor hun inkomsten vrijwel geheel afhankelijk van sponsorgelden. „We moeten een bredere stroom van inkomsten zien te genereren”, stelt Plugge. „Dit zou zeker een doorbraak kunnen zijn. Naast een businessclub, een fanclub. Langzaam zie je dat groeien, met dat doel hebben we ook Velon opgericht.”

En wat vindt de renner?

Maar de renners, die steeds ‘naakter’ hun vak beoefenen? „Het is wat het is, ik heb er geen problemen mee als ze een valpartij tonen”, zegt Kruijswijk. „De mensen zien zo wat het vak van wielrenner inhoudt”, zegt Martens. Omdat de beelden nu nog niet live kunnen worden uitgezonden, heeft de ploegleiding altijd de mogelijkheid om in te grijpen. „Na de val van Ten Dam hebben we met hem overlegd”, zegt Plugge. „Vind je het oké als we het plaatsen of niet? Ik vind dat de renner daarin bepalend moet zijn, net als het resultaat van de val. Als het echt heel ernstig is, moet je daar goed over nadenken.”

Naast de GoPro-camera’s rijden de renners dit jaar in de Tour ook met een transponder aan hun zadel om gps-gegevens door te sturen. Fans kunnen zo live zien waar hun favoriet rijdt, met welke top- en gemiddelde snelheid bovendien. Eerder al kwam het Duitse SRM met een systeem om het geleverde vermogen en hartslag van een renner tijdens de etappe rechtstreeks online te laten zien. Vanwege het recente dopingverleden heerst er bij dit laatste enige aarzeling. Hoge scores worden al snel in verband gebracht met verboden praktijken. „Dat kan alleen als je het laat uitleggen door mensen met verstand”, zegt Martens.

Problemen met een camera onder zijn zadel heeft hij niet. „Het weegt maar 70 gram, daar moet je niet over zeuren.” De toekomst? „Het zou supergaaf zijn als je straks een massasprint live vanaf de fiets in beeld kunt brengen. Dat de mensen de snelheid zien, het positie kiezen.” Plugge kondigt maar meteen een nieuw project aan. „Volgend jaar komen we met een second-screen app. Deze sport heeft nog zo veel mogelijkheden.”