Ontsnapt Baofeng aan het drama op de Chinese beurs?

Foto AP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Technologie groep Beijing Baofeng is aan het drama op de Chinese aandelenbeurs ontsnapt, schrijft The Financial Times. Baofeng had op 11 juni de handel in haar aandelen stilgelegd. Een dag later bereikte de beurs van Shenzhen haar piek.

Baofeng ging in maart naar de beurs. Een aandeel kostte toen 9 yuan, op 11 juni was dat 307 yuan. Dat toont aan hoeveel lucht er in de Chinese aandelen zit. Baofeng maakt video software en 3D brillen.

Sinds de aandelenbeurzen van Shanghai en Shenzhen begonnen te dalen, heeft ongeveer de helft van de bedrijven de handel stilgelegd. Volgens het FT hebben de meeste van die bedrijven daar zelf om gevraagd. Volgens de regels mag dat. Het is een zelf-beschermingsmechanisme, zegt Zhu Zhenxin van Minsheng Securities.

Als ze de handel in hun aandelen niet zouden stilleggen verliezen ze zonder twijfel tientallen procenten.

Op een zeker moment moet de handel weer hervat worden. Dat kan bijna niet zonder veel waarde kwijt te raken. Ook Baofeng zal de 307 yuan per aandeel dan niet meer halen.

Nestlé is ‘oneerlijk behandeld’

Een volgend hoofdstuk in de Nestlé-saga. De noodles van Nestlé’s merk Maggi, in India zijn uit de schappen gehaald omdat er teveel lood in zou zitten. Maar het bedrijf heeft de resultaten van de test waar dat uit blijkt, pas ingezien nádat alle noodles teruggehaald waren, schrijft Economic Times.

Pas sinds 5 juni druppelen de testresultaten binnen, en Nestlé heeft nog steeds niet alle rapporten kunnen inzien. Volgens Ashwin Bhadri, de CEO van Equinox Labs, dat gespecialiseerd is in het testen van etenswaren en samenwerkt met de autoriteiten, is dat niet eerlijk.

Het bedrijf heeft geen kans gekregen om zichzelf te bewijzen.

Maar dat is niet het ergste, zegt Bhadri.

Helaas gaat het nu niet meer alleen om Maggi. Deze controverse heeft een wereldwijde impact en de wereld bekijkt Indiase merken nu door een vergrootglas.

Ondertussen loopt Nestlé een hoop geld mis. Maggi is India’s meest populaire merk noodles. De jaarlijkse omzet van 20 miljard roepee (285,6 miljoen euro) loopt het bedrijf nu mis. Daarbij komen nog de kosten om de noodles uit de schappen te halen: 3,2 miljard roepee (45,7 miljoen euro).

Lenovo verliest, maar blijft de grootste

Technologie-gigant Lenovo is nog steeds ‘s werelds grootste leverancier van computers in het tweede kwartaal van 2015. Maar voor het eerst sinds 2013 heeft het verlies geleden ten opzichte van een jaar geleden, meldt de South China Morning Post.

Het afgelopen jaar heeft Lenovo 7,5 procent minder computers verkocht: 13,4 miljoen, vorig jaar waren dat er nog 14,5 miljoen. Daarmee heeft Lenovo 20,3 procent marktaandeel.

Lenovo verkoopt computers in 160 landen, en heeft twee hoofdkantoren, in zowel Beijing als Morrisville (VS). De topman van Lenovo, Gianfranco Lanci, was niet onder de indruk van de nieuwe cijfers.

Ons sterke punt zijn pc’s en daar komt de rest van onze strategie uit voort.

Volgens Lanci verkoopt Lenovo niet meer gewoon machines, maar bouwt het bedrijf ‘blijvende klantrelaties door unieke producten’. Hoe hol die woorden ook zijn, het lijkt te werken. Lenovo staat nog steeds op nummer één in het lijstje met computerproducenten, voor Hewlett-Packard, Dell en Apple.