Zet nou géén vakantiefoto’s op LinkedIn

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een lesje LinkedIn.
Wie: Petra ter Doest – auteur van ‘Publiceren over jezelf’.

Zo. Wat vinden we van deze vastgoedadvocaat? Wil je hier zaken mee doen? Petra ter Doest, LinkedIn-expert, wijst op haar scherm. Een peinzend in de verte kijkende man, glanzende haren. “Hij kijkt je net niet aan, niet prettig.” En deze dan. Ter Doest typt de naam in van de rechter die ze laatst was tegengekomen. Een zwoele blondine in zomerjurk. Dat kan dus niet, zegt Ter Doest. “Ik vraag me af wat voor statement ze hiermee wil maken.”

Geldt ook voor vakantiefoto’s. “Daar staan mensen leuk en ontspannen op, vinden ze.” Prima, maar niet geschikt voor LinkedIn. Zoals wel meer. Ellenlange beschrijvingen van wat je doet bijvoorbeeld, of opschrijven dat je een ‘mensenmens’ bent. “Dat is nou typisch een hol cliché.”

Angst

Maar goed. Deze LinkedIn-gebruikers hebben in elk geval wel hun best gedaan. De meeste profielen zijn niet eens volledig ingevuld, of up-to-date, zucht Ter Doest. Zonde. “Ze hebben het niet nodig, vinden ze. En pas wanneer ze wél wanhopig op zoek zijn naar een nieuwe baan, beginnen ze paniekerig hun profiel bij te werken.”

Vanwaar die LinkedIn-profiel-verwaarlozing? “Angst”, aldus Ter Doest. “Er is een psychologische en technologische drempel.” Want het is eng jezelf te presenteren, én niemand weet waar die knop zit waarmee je de update-notificaties uitschakelt. Oja, en die waarmee je voorkomt dat anderen zien dat je hun profiel hebt bekeken, natuurlijk. De oplossing voor het eerste probleem: praat met iemand over wat je doet. Waar ben je goed in? Wat onderscheidt jou? En beschrijf dat bondig. “Wees hierbij specifiek. Waar kan die misschien toekomstige werkgever jou precies voor bellen?”

En gegluur

De oplossing voor probleem twee: bestudeer je privacy-instellingen eens. Die gluur-optie kun je namelijk gewoon uitzetten. Vierde knop van boven, rechtsonder. “Al is dat ‘spioneergevoel’ eigenlijk ongegrond. Het staat juist geïnteresseerd.” Zeker wanneer je degene met wie je een sollicitatiegesprek hebt, van tevoren even opzoekt op LinkedIn.

Maar maak je vooral niet té veel zorgen, vindt Ter Doest. “De meesten lezen toch alleen even gauw je samenvatting. En dat is niet erg. De mensen die echt geïnteresseerd zijn, lezen vervolgens ook de rest.” En kijken dus niet alléén naar je zwoele foto in zomerjurk.