‘Toptalenten mogen meer verdienen dan balkenendenorm’

Toptalenten in de culturele sector moeten boven de balkenendenorm kunnen blijven verdienen. Bij de aanscherping van de wet normering topinkomens worden gesubsidieerde culturele instellingen hoogstwaarschijnlijk gedeeltelijk ontzien, geeft minister Plasterk aan in een interview in De Telegraaf.

Generale repetitie van de debuutvoorstelling van jong toptalent van het Nationale Ballet Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Toptalenten in de culturele sector moeten boven de balkenendenorm kunnen blijven verdienen. Bij de aanscherping van de Wet normering topinkomens worden gesubsidieerde culturele instellingen hoogstwaarschijnlijk gedeeltelijk ontzien, zelfs al wordt het salaris van bijvoorbeeld dirigenten en solisten deels betaald van belastinggeld. Dat heeft minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken, PvdA) aangegeven in een interview met De Telegraaf.

Plasterk wil voorkomen dat internationaal vermaarde instellingen, zoals het Concertgebouworkest in Amsterdam, geen geschikte dirigent kunnen vinden omdat er een maximum zit op het salaris. Hij zegt mogelijkheden te onderzoeken hoe “dergelijke uitzonderingen” kunnen worden gemaakt.

“Hoe, dat is nog niet duidelijk, een mogelijkheid is bijvoorbeeld een beperkt aantal uitzonderingen.”

Half miljoen per seizoen

Voor topbestuurders bij de overheid en in de semipublieke sector geldt de ‘balkenendenorm’ (178.000 euro). De officiële wet daarvoor is de Wet normering topinkomens (Wnt). Plasterk presenteert vandaag, 2,5 jaar na invoering van de wet, een verkenning die afgelopen maanden is gedaan bij de overheid en semipublieke sectoren.

Vorige maand bleek dat Yannick Nézet-Séguin, dirigent van het Philadelphia Orchestra én tot 2018 chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO), in Rotterdam afhankelijk van het aantal weken (zes tot acht gemiddeld), zo’n 500.000 euro per seizoen verdient. Zijn salaris in Philadelphia bedraagt ongeveer 1,6 miljoen dollar per jaar.

Voor eredivisiedirigenten zijn dat gewone bedragen, schreef muziekredacteur Mischa Spel.

Jaap van Zweden verdient in Dallas ruim een miljoen dollar per jaar, Edo de Waart in Antwerpen: zo’n 50.000 euro per week. Voor solisten gelden vergelijkbare weekhonoraria: een internationaal gewild topinstrumentalist als violist Leonidas Kavakos verdient bij een orkest circa 15.000 euro per avond (netto), een minder beroemd speler zo’n drieduizend, een klapper als pianist Lang Lang 25.000.

Maar het salaris van de chef-dirigent en van solisten is volgens oud-directeur Hans Waege een van dé issues bij het RPhO. “Dirigenten verdienen een veelvoud van top-CEO’s en dat ‘mag’, want ze vallen technisch-juridisch niet onder de wet normering topinkomens. Maar integer? Nou, nee.”