De zaak-Knox, maar dan heel pretentieus

In 2007 werd in Italië een jonge Britse studente vermoord, met als hoofdverdachte een Amerikaanse huisgenote en haar Italiaanse vriend. Dat leidde tot rommelige rechtszaken vol pikante details waarover internationale media gretig berichtten. Pas dit jaar werd verdachte Amanda Knox definitief vrijgesproken.

De zaak-Knox staat centraal in The Face of an Angel, maar in een fictieve variant, met veranderde namen. Een overambitieus scenario koppelt de onfrisse media-aandacht voor de moord aan bespiegelingen over de onkenbaarheid van de waarheid. Ook is de film het relaas van een net gescheiden regisseur (Daniel Brühl) die een film over de zaak wil maken. Hij kiest daarvoor de vorm van Dantes Goddelijke komedie, met de allesverzengende liefde tussen Dante en Beatrice als model. Het duistere doolhof van Siena, waar The Face of an Angel zich afspeelt, is de hedendaagse variant van Dantes hel. Zo levert de film ook commentaar op zijn eigen maakproces. Grotendeels interessant, maar soms ook lachwekkend pretentieus.