Wil jij niet wat minder verdienen?

foto EPA

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag?

Werkgevers vragen steeds vaker aan werknemers of ze salaris willen inleveren, schrijft Trouw op basis van nieuw onderzoek.

Door de crisis worden werkgevers kritischer op hun personeel. Ze vragen zich volgens het onderzoek af of werknemers hun salaris wel waard zijn. Vaak proberen leidinggevenden werknemers in een lagere functie te plaatsen, met bijpassend lager salaris. Bijna de helft van de onderzochte bedrijven wil hun (vooral oudere) personeel vragen of ze minder willen gaan verdienen. Een kwart stelt die vraag ook daadwerkelijk.

Logisch natuurlijk dat jij daar geen ‘ja’ op zegt. Gelukkig kan een werkgever zo’n  demotie ook niet eenzijdig opleggen. Maar er zijn volgens het onderzoek een aantal strategieën die werkgevers toepassen. Vaak brengen ze eerdere functioneringsgesprekken ter sprake als middel om de werknemers een lager salaris of lagere functie te bieden. Of er wordt gedreigd met ontslag. Wie bang is zijn baan te verliezen kiest waarschijnlijk liever voor wat minder salaris.

Hollandse trekhaken terug van weggeweest

Miljoenenbedrijf Brink komt na allerlei omzwervingen terug naar zijn thuisbasis. De in Nederland gevestigde en opgerichte trekhakenproducent is door het Scandinavische private equity-bedrijf Nordic Capital verkocht aan de Nederlandse investeringsmaatschappij H2 Equity Partners.

Over de bedragen die met de deal zijn gemoeid is niets bekend.

In 2006 werd Brink gekocht door de Zweedse Thule Group. De trekhaken waren toen al in trek. Inmiddels maakt het bedrijf een jaaromzet van gemiddeld 65 miljoen euro. Jaarlijks worden ongeveer 1 miljoen trekhaken geproduceerd. Dankzij Brink slepen naar schatting 25 miljoen Europese voertuigen hun caravans, boedelbakken en paardenkarren.

Directeur Gerrit de Graaf is blij met de overname.

“H2 is net als wij een Nederlands bedrijf, maar wat veel belangrijker is, is dat zij de eerder door ons ingezette lijn willen doorzetten. Dat wil zeggen uitbreiden.”

Vandaag werd ook bekend dat er steeds meer caravans verkocht worden, goed nieuws dus voor Brink.

Prijsverschil tussen A-merk en huismerk neemt toe

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken wordt steeds groter, meldt RTL Z. Het verschil tussen een product van een huismerk en een A-merk was in 2012 24 procent. Nu is het 31 procent.

A-merken zijn niet perse duurder geworden, maar huismerken worden gebruikt in de concurrentiestrijd met prijsvechters Aldi en Lidl. Dat onderzocht de Consumentenbond. In totaal werden achttien supermarktketens bezocht en werden op verschillende momenten prijzen van A-merkproducten met huismerkproducten vergeleken.

Niet heel verrassend: Aldi en Lidl blijken de goedkoopste supermarkten om je huismerken te kopen. Geen Aldi of Lidl in de buurt? Nettorama is daarna de goedkoopste supermarkt voor huismerkproducten. Die van Spar en MCD zijn het duurste.