Weet jij hoe deze merken aan hun naam komen?

Foto NRC Q

WD-40. Zegt dat je wat? Grote kans dat je er wel een busje van ergens hebt staan. In de garage waarschijnlijk, of in je schuur.

Zo ziet ie eruit -->

WD-40_Smart_Straw

Aha-moment gehad? WD-40 (omzet 338 miljoen dollar, 395 werknemers) maakt vandaag de kwartaalcijfers bekend. De naam van het bedrijf is niet zomaar verzonnen. WD staat voor Water Displacement en de 40 verwijst, zo gaat het verhaal, naar de veertig pogingen die de ontwikkelaars nodig hadden om tot dé perfecte formule te komen.

Het is niet het enige merk dat op een bijzondere manier aan zijn naam is gekomen. Weet jij van deze merken hoe de merknaam is ontstaan?

Makkelijk toch, zo’n naam verzinnen? Toch zijn er wel een aantal dingen die niet toegestaan zijn, hoe goed je verhaal ook is. Dit mag bijvoorbeeld niet:

  • De Kamer van Koophandel verbiedt deze leestekens: () ? ! * # /. Vooral om een technische reden, want de tekens kunnen simpelweg niet in het uittreksel worden opgenomen. Een @ en een & zijn wel toegestaan. Van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) mogen leestekens wel in een merknaam.
  • Heet je Albert Heijn en wil je je nieuw op te richten supermarkt graag naar jezelf vernoemen? Dat kan dus niet, want die naam bestaat al.
  • De naam mag niet te beschrijvend zijn. Zo kan je als timmerman niet een bedrijf oprichten met de naam ‘Tafel’, omdat je dat woord daarmee zou monopoliseren.
  • Een naam mag niet strijdig zijn met de openbare orde of de goede zeden. Een Republikeinse actiegroep ‘Trix is niks’ behoort dus niet tot de mogelijkheden. Een klusjesbedrijf ‘Lul de Behanger’, dat accepteert het BBIE dan weer wel. Maar die naam is dus wel al bezet, door iemand die ‘diensten van een behanger’ aanbiedt.
  • Hoe Koninklijk je je eigen bedrijf ook vindt, dat mag je niet in je bedrijfsnaam zetten tenzij dit officieel erkend is. Anders wek je een verkeerde indruk.
  • En je mag niet zomaar een rood kruis in je logo gebruiken. Het logo van het Rode Kruis is namelijk beschermd, via het Verdrag van Genève. In oorlogstijd heeft medisch personeel, herkenbaar aan dat kruis, een neutrale status. En daar mag jij met - zeg - je glaszettersbedrijf natuurlijk niet zomaar van profiteren.

Hoe kies je dan wel een goede bedrijfsnaam? Nou, zo dus.