Vanavond staking Londense metro verwacht

Londense metrotreinen Foto EPA/ Matthew Fearn

Rond zeven uur vanavond, Nederlandse tijd, leggen naar verwachting de werknemers van de Londense metro het werk neer. De hele donderdag zullen de metro’s ook niet rijden.

De vier vakbonden die twintigduizend personeelsleden vertegenwoordigen zijn vooral boos over het aangekondigde nachtnet, dat vanaf 12 september in werking zal treden op de vrijdag- en zaterdagavond. De bonden RMT, Unite, TSSA en Aslef eisen een hoger loon voor hun leden, wanneer zij deze extra diensten gaan rijden. In eerste instantie zouden zij daar niet extra voor worden betaald.

Tweeduizend pond

Eind juni maakte exploitant Transport for London de metrokaart bekend met de vijf lijnen die het nachtnetwerk zullen vormen. Direct werd een eerste staking op 8 juli aangekondigd. Om die te voorkomen hadden de bonden maandag om half zeven ‘s avonds met de bestuurders van de Londen Underground tot een oplossing moeten komen. Het laatste bod van de Underground was een loonsverhoging van twee procent een een bonus van tweeduizend pond voor de nachtbestuurders, maar daar gingen de bonden maandagavond niet mee akkoord.

De aangekondigde staking is volgens Engelse media de grootste staking sinds 2002. Staken door het metropersoneel in Londen is geen zeldzaamheid. Ook in 2004, 2005, 2007, 2009, 2010, 2011, 2012 en 2014 planden zij grote stakingen.

1,3 miljard passagiers

Londen is een van de laatste wereldsteden waar nog geen nachtmetro rijdt. De alternatieve nachtbus heeft daarom een tamelijk iconische reputatie opgebouwd in de Britse hoofdstad, volgens onze correspondent in Londen Titia Ketelaar:

Die hoort met zijn dronken opstootjes, en geur van gefrituurd eten net zo bij de stad als Big Ben. [...] Maar Londen is steeds meer een 24-uursstad geworden, en daarbij hoort ook een underground die doorrijdt.

De Londense metro vervoert jaarlijks bijna 1,3 miljard passagiers. Donderdag moeten dus 3,5 miljoen mensen een andere manier van transport zoeken. Als de staking doorgaat, zal Transport for London tweehonderd extra bussen laten rijden. Wegwerkzaamheden zullen zo veel mogelijk uitgesteld worden. De ‘Congestion Charge’ blijft van kracht. Dat is een tolbedrag van 11,50 pond per voertuig dat tussen zeven uur ‘s ochtends en zes uur ‘s avonds in de ‘Congestion Zone’ rijdt, bijna het hele Londense centrum.

Vanavond vanaf half zeven zal ook het treinpersoneel van spoorwegbedrijf First Great Western 48 uur lang staken, als gevolg van aparte vastgelopen onderhandelingen. Treinen van en naar de hoofdstad en in het zuidwesten van Engeland en Wales zullen dan niet rijden.