Gaat Spotify ooit nog naar de beurs?

Foto iStock

Ze leken te gaan, toen toch weer niet, toen misschien en inmiddels weet niemand het meer. Begin vorig jaar deden voor het eerst geruchten over een beursgang van Spotify de ronde. Sindsdien werd er wild gespeculeerd, maar beursgenoteerd is het Zweedse bedrijf nog altijd niet.

Hoe staat het er nu voor? Twee redenen waarom je nog geen aandelen Spotify hoeft te verwachten en eentje waarom wel.

Nee, want de bedreiging van Apple Music is groot

En dat maakt beleggers terughoudend. Hoeveel last gaat Spotify krijgen van Apple Music? De streamingdienst is pas een weekje live, maar inmiddels heeft al bijna 40 procent van de iOS-gebruikers de nieuwste versie van het besturingssysteem geïnstalleerd. Met daarin toegang tot Apple Music.

Dat wil niet zeggen dat al die het mensen ook meteen gaan gebruiken. Maar ze hebben wél de mogelijkheid om op vrij simpele wijze drie maanden gratis een Spotify-concurrent uit te testen.

Het is dus geen vreemde gedachte dat beleggers op dit moment liever zouden wachten met het kopen van aandelen Spotify totdat zichtbaar wordt hoe groot de concurrentie van Apple daadwerkelijk wordt. Dat maakt een gang naar de beurs onaantrekkelijk.

Nee, want ze hebben geld genoeg en het scheelt een berg papierwerk

Punt twee: wat wint Spotify momenteel met een beursgang? Het bedrijf haalde onlangs ruim 500 miljoen dollar op in een investeringsronde en heeft een geschatte waarde van meer dan acht miljard. Investeringen van dat formaat komen de laatste tijd meer voor, denk aan verhuurwebsite Airbnb, Credit Karma, een site die je kredietwaardigheid bijhoudt, en Mapbox, dat eenvoudig aan te passen kaarten maakt.

Voor Spotify moet het dus niet al te moeilijk zijn nog eens op die manier geld op te halen. Het scheelt ze ook de rompslomp en kosten van een beursgang. Bovendien: dat levert weliswaar (veel) geld op maar vereist ook openheid naar aandeelhouders. Concurrenten kijken dan graag mee in de boeken. Dat voordeel heeft Spotify nu ten opzichte van Apple: zelf hoeven ze maar weinig te vertellen, van Apple kunnen ze een hoop inzien.

Ja, want een beursgang blaas je niet zomaar af

En toch is er geen sprake van een definitief ‘nee’. Een beursgang kost maanden, soms jaren en daar stop je niet zomaar mee. Zeker niet als je al een eind op weg bent, wat bij Spotify het geval lijkt.

Ook werd onlangs een lucratieve deal met Sony gesloten, waardoor Playstation Music gebruik maakt van Spotify. De contractovereenkomst tussen beide partijen lekte uit en leidde tot de nodige ophef, onder meer over hoe de inkomsten werden verdeeld tussen labels en artiesten.

Sommige analisten zien de aangetrokken investeringen, de deal met Sony en het feit dat Spotify nu ook video en podcasts aanbiedt als ontwikkelingen die wijzen op een beursgang, zeker met het huidige klimaat.

Toch is het meest waarschijnlijk dat het plan voorlopig op pauze staat. Spotify mag dan dik acht miljard waard zijn, Apple heeft het twintigvoudige daarvan op de bank staan. Of ze daarmee Spotify kunnen verslaan, moet blijken.