Fors minder boetes voor fietsen zonder licht

Minister Melanie Schultz van Haegen (Verkeer) promoot in oktober 2014 op het schoolplein van basisschool De Zwaluw in Leiden het belang van fietsverlichting. Foto ANP/ Martijn Beekman

De politie deelt fors minder bekeuringen uit voor fietsen zonder licht. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau. In 2011 kregen nog 73.008 fietsers een boete voor rijden zonder licht, in 2014 was dat aantal gedaald met veertig procent naar 44.316 fietsers.

Vooral in Amsterdam en Rotterdam daalde het aantal boetes spectaculair. In Den Haag kregen fietsers juist meer bekeuringen. In vijftien gemeentes kreeg in 2014 niemand een boete voor rijden zonder licht, zoals in Zijpe en Zeevang.

55 euro

De regionale verschillen zijn een gevolg van een verschil in controleprioriteit, zegt woordvoerder Sentina van der Meer van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze prioriteiten bepaalt het Landelijk Parket Team Verkeer. Het OM, de politie en de gemeente mogen ze op lokaal niveau invullen.

Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uit 2013 blijkt dat al jaren veertig procent van de fietsers zonder licht fietst. In de vier grote steden en onder jongeren is dat percentage hoger. De bijbehorende boete bedraagt 55 euro.

Volgens de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland houden minder fietsers zich aan de regels naarmate de pakkans daalt. Door het ontbreken van verlichting ontstaan meer dodelijke fietsongelukken, volgens de organisaties. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu berekende in 2013 ook dat fietsers met werkende voor- en achterverlichting 17 procent minder kans hebben slachtoffer te worden van een ongeluk in het donker.