Amerikanen willen van hun Chinese aandelen af

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De Chinese aandelenhandel verkeert in zwaar weer, en dat heeft ook effect op Chinese bedrijven met een notering aan een Amerikaanse beurs.

Volgens de South China Morning Post gaat het in New York bijvoorbeeld niet goed met Alibaba. Dat bedrijf, dat in september met veel bombarie naar de beurs ging, bereikte een dieptepunt op 76,21 dollar (69,38 euro) per aandeel.

Zoekmachine Baidu verloor in New York 0,8 procent en webwinkel JD.com 4,0 procent. Kleinere bedrijven hebben nog meer te lijden. Qihoo 360 Technology daalde 7,1 procent, sociaal netwerk Renren 7,0 procent en online videodienst Youku Tudou 6,7 procent.

Volgens SCMP maken Amerikaanse aandeelhouders zich zorgen over de Chinese economie. Dat de Chinese beurs crasht kan natuurlijk betekenen dat er grotere, financiële problemen zijn. Daarom zouden beleggers snel van hun Chinese aandelen afwillen.

Renault’s Kwid wringt zich op Indiase automarkt

Is Renault suïcidaal? Dat vraagt de Indiase editie van Economic Times zich af. De autoproducent wil een voet tussen de deur krijgen in het segment van kleine auto’s in India. Nu wordt dat segment gedomineerd door Maruti en Hyundai.

Renault onthulde onlangs de Kwid, een kleine auto voor de Indiër met een kleine beurs. Een instapmodel dus.

India is een moeilijk markt, analyseert Economic Times. De Indiërs hebben namelijk een heel eigen kijk op prijs/kwaliteit verhoudingen. Renault had een succesje met de SUV Duster, twee jaar geleden. Maar dat wil niet zeggen dat het ook in het segment voor kleine auto’s zal lukken.

De concurrentie is moordend. Maruti Suzuki heeft het vertrouwen van de Indiërs allang gewonnen en heeft een sterk netwerk van 1.600 verkopers. Hetzelfde geldt voor het Koreaanse Hyundai. Samen hebben de merken 60 procent van de markt voor kleine auto’s. Met zo’n honderd dealers kan Renault zich daar nog niet mee meten.

Bijna de hele Kwid (98 procent) wordt gemaakt door Indiase producenten wat een hoop goodwill moet opleveren. Renault zet voorlopig in op 1,7 tot 5 procent van de markt.

Suning gaat in smartphones

Als je een televisie, een telefoon, een magnetron of een ijskast nodig hebt, dan ga je naar Suning. Het elektronicawarenhuis heeft nu een aandeel genomen in Smartisan Digital, een producent van smartphones. Dat meldt Caixin.

Het is een raadsel wat Suning met het aandeel van plan is. Een mogelijkheid is dat Suning meer gebruikers wil voor haar eigen telecomdienst. De insider die Caixin van informatie voorziet suggereert ook dat Suning aan een mobiel betalingssysteem werkt. Daarbij kan Smartisans expertise van pas komen.

Smartisan kan dankzij de samenwerking telefoons verkopen in Sunings webwinkel. Het is ook mogelijk dat Suning de elektronicaproducten die het bedrijf verkoopt, wil verbinden aan een telefoondienst als slimme technologie.

Suning is een van de 19 bedrijven die van hte ministerie van industrie en informatie technologie telecomdiensten mogen aanbieden. Alibaba is een van de andere 18 bedrijven en investeerde al in telefoonmaker Meizu.