Wehkamp fors in prijs verlaagd

Webwinkel Wehkamp is verkocht. De prijs van 450 miljoen is veel lager dan de aandeelhouders eerst wilden.

Wehkamp heeft uiteindelijk met drie partijen serieus over verkoop onderhandeld. Beelden uit reclamecampagne

Eindelijk is het dan toch gelukt: webwinkel Wehkamp is verkocht. Na een mislukte verkooppoging in 2012 neemt de Britse investeringsmaatschappij Apax het onlinewarenhuis over. Het moederbedrijf van Wehkamp, RFS Holland Holding, maakte gisteren bekend dat de deal rond is.

Het overnamebedrag houdt RFS geheim, maar betrokkenen bevestigen dat Apax zo’n 450 miljoen euro voor het bedrijf betaalt. Wehkamp, gevestigd in Zwolle, is verreweg het grootste onderdeel van RFS: de webwinkel is goed voor 550 miljoen euro van de groepsomzet van 700 miljoen euro. De rest van de omzet komt van webwinkels Fonq en Create2fit en het financiële bedrijf Lacent, dat leningen verstrekt aan klanten die spullen op afbetaling kopen.

Grootste aandeelhouder van RFS is Ad Scheepbouwer, de voormalige topman van telecombedrijf KPN. In 2008 breidde Scheepbouwer zijn belang van 5 procent uit naar 40 procent. In dat jaar verwierven ook de toenmalige RFS-bestuurders Paul Nijhof en Berend van der Maat ieder 20 procent van de aandelen. Gedrieën betaalden ze naar verluidt 100 miljoen euro voor dat belang. De overige 20 procent van de aandelen bleven bij de oude eigenaar, investeringsmaatschappij IK Investment Partners.

Interesse van Ahold

In vergelijking met die investering van 100 miljoen euro is 450 miljoen euro een goede deal. Maar eigenlijk hadden de aandeelhouders Wehkamp voor een veel hoger bedrag willen verkopen.

Wehkamp, naar eigen zeggen de grootste Nederlandse webwinkel voor mode, zou wel tussen de 750 miljoen euro en 1 miljard euro moeten kunnen opleveren. Dat voorspelden de zakenbankiers van Credit Suisse in 2011 tijdens hun pitch, de presentatie waarmee ze de klant proberen te overtuigen hén het bedrijf te laten verkopen, en niet een andere zakenbank.

Credit Suisse sleepte de klus binnen, maar de inschatting van de Wehkamp’s waarde bleek al snel veel te optimistisch. De verkoopprijs werd dus verlaagd. De nieuwe ondergrens was 600 miljoen euro, zegt een ingewijde.

Potentiële kopers waren er: een paar private-equitybedrijven toonden interesse en supermarktconcern Ahold en webwinkel bol.com zouden zich gemeld hebben. Tot een deal kwam het echter niet. Wehkamp bleef erg duur. En toen Ahold ineens bol.com overnam in plaats van Wehkamp, vielen ook die opties weg.

In het voorjaar van 2012 besloten de aandeelhouders de poging het bedrijf te verkopen dus maar weer te staken. Liever nog even blijven zitten dan Wehkamp voor een bodemprijs verkopen, was de redenering. Na de „uitvoerige externe oriëntatie” gaat de webwinkel toch „op eigen kracht” verder, zo verwoordde het bedrijf de mislukte poging in een persbericht.

Hopen op Amazon

Vorig jaar, toen de aandeelhouders weer interesse in Wehkamp meenden te bespeuren, besloten ze het er nog een keer op te wagen. Inmidddels was aandeelhouder Paul Nijhof afgetreden als topman van RFS en Ad Scheepbouwer als president-commissaris – het werd nu wel een keer tijd. Nu mochten de zakenbankiers van JP Morgan op zoek naar potentiële kopers.

Wehkamp zou hopen op interesse van Amazon, de grootste webwinkel ter wereld, zo werd gespeculeerd in de media. Dat viel tegen. Amazon heeft zich wel even gemeld, zegt een ingewijde, maar weinig „serieuze interesse” getoond. Uiteindelijk heeft Wehkamp met drie verschillende partijen serieus onderhandeld. Dat waren alle drie private-equitypartijen, geen branchegenoten als Amazon.

Dit keer waren de aandeelhouders vastbesloten Wehkamp wel te verkopen, ook voor minder geld. „De tweede keer kun je niet weer zeggen: ‘we doen het toch maar niet’”, zegt een betrokkene. „Nu is gezegd: als we gaan, dan gáán we ook.”

Dus Wehkamp ging, voor 450 miljoen euro. Een lagere prijs dan aanvankelijk gehoopt. Maar dat is niet alles wat de aandeelhouders aan hun investering overhouden.

Na de mislukte verkooppoging keerde het bedrijf hun een ‘superdivend’ uit van in totaal 90 miljoen euro, blijkt uit de jaarverslagen. In 2013 ontvingen de aandeelhouders 50 miljoen euro, in 2014 nog eens 40 miljoen euro.