Steeds een nieuwe aanpak

Het eerste dat opvalt aan het debuutalbum Algiers van de gelijknamige band is het spookachtige geluid. De eenzaam jammerende gitaar, het roestig knarsen van vervormde keyboards en een subtiele echo roepen het beeld op van kaalslag en ontheemding. Door dat verlaten decor doolt de stem van voorman Franklin James Fisher, als een windtornado op zoek naar houvast. Fishers donkere zangstem jammert en smeekt, als iemand die weet dat hij niet gehoord wordt.

Algiers is een nieuwe rockband uit Atlanta, Georgia. De band nam geen genoegen met de subtiele mix van blues en soul, zoals te horen in openingsnummer ‘Remains’, maar vond voor elk nummer een andere aanpak. Er is de zware cadans van ‘chain-gang’-liederen, als Fishers stem door deinende stemmen wordt ondersteund. Er zijn elektronische beats als zweepslagen in ‘Claudette’, en er is religieuze doem, herinnerend aan The Bad Seeds (Nick Cave), in ‘Blood’. Zo slaat dit indrukwekkende debuut bij elk nummer een nieuwe hoek om.